Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

#StrefaWiedzyRIG: Jak składać wnioski o pomoc ZUS?

dodano , Redakcja AK

W ramach Tarczy Antykryzysowej w pakiecie rządowych regulacji znalazło się wsparcie realizowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jak przebiega ten proces w Śląskiem, jak działa Platforma Usług Elektronicznych (PUE) – wyjaśnia ZUS o/Zabrze w rozmowie z Jagą Kolawą z Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.

Jaga Kolawa: Oddziały ZUS w całej Polsce, a właściwie ich platformy internetowe, przeżywają prawdziwe oblężenie i są obciążone. Jak to wygląda w naszym regionie śląskim?

Aleksandra Hanke, Naczelnik Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji ZUS Oddział w Zabrzu: Od 1 kwietnia przedsiębiorcy złożyli do ZUS ponad milion wniosków o pomoc w ramach Tarczy Antykryzysowej – w tym wnioski złożone przez PUE ZUS. W województwie śląskim złożono ich ponad 110 tysięcy. Nie odnotowano ograniczeń w funkcjonowaniu Platformy Usług Elektronicznych PUE ZUS. Komunikaty o ograniczeniu w dostępie do portalu PUE ZUS związanym z przeprowadzeniem prac serwisowych publikowane są na bieżąco na stronie internetowej Zakładu www.zus.pl

Zdarza się, że przedsiębiorcy wysłali wnioski do Urzędu elektronicznie, ale mailem, a nie przez portal Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Czy to częste niedopatrzenie?
Wnioski elektroniczne można przekazać wyłącznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Skany, zdjęcia czy wypełnione pliki Word lub pdf przesłane e-mailem nie będą traktowane jak wnioski i nie będą rozpatrywane. Klienci, którzy przesłali wnioski na adres cot@zus.pl są informowani o konieczności ich ponownego przekazania we właściwy sposób – za pośrednictwem naszej platformy PUE ZUS. ZUS Oddział w Zabrzu nie posiada informacji nt. liczby wniosków przedsiębiorców przesłanych e-mailem.

Zachęcacie Klientów do założenie profilu PUE. Profil zaufany jest środkiem identyfikacji elektronicznej. To potwierdzony zestaw danych, które identyfikują jego właściciela w usługach podmiotów publicznych w Internecie. Można to zrobić bez wychodzenia z domu za pomocą profilu zaufanego ePUAP lub bankowości elektronicznej?
ZUS zachęca klientów do zakładania profili na PUE. Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to narzędzie, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.  Profil zaufany można potwierdzić bez wychodzenia z domu, logując się do systemu ePUAP. Na stronie platformy ePUAP znajduje się lista punktów potwierdzających profil zaufany.

Co jeśli nie ma się kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną? Gdzie można potwierdzić swój profil?
Profil zaufany można potwierdzić także poprzez serwis bankowości elektronicznej (jeśli konto jest w banku, który zawarł z ZUS porozumienie). Można to zrobić:

•          przez stronę www.zus.pl – przy wyborze sposobu rejestracji należy kliknąć w ikonę swojego banku,
•          bezpośrednio ze strony swojego banku.

Jakie są możliwości potwierdzenia profilu zaufanego w ZUS, jeśli jest się posiadaczem konta, którego nie ma na liście PZ? Czy jedyną możliwością jest założenie nowego konta w innym banku?
Z uwagi na obecną sytuację związaną z zagrożeniem epidemicznym klienci ZUS nie mają obecnie kontaktu osobistego z pracownikami Sali obsługi klientów, a co za tym idzie - nie ma możliwości potwierdzenia profilu zaufanego w placówkach ZUS. Jeżeli banku nie ma na liście PZ, to w obecnej sytuacji jedyną możliwością potwierdzenia profilu zaufanego jest założenie konta w banku z listy PZ.

Jakie inne trudności zgłaszają klienci ZUS w kwestii profilu PUE, na jakie wsparcie mogą liczyć w tym zakresie ze strony ZUS?
Obecnie klienci ZUS, którzy wcześniej nie korzystali z PUE miewają trudności z wysyłką wniosków. W takiej sytuacji pracownik ZUS telefonicznie krok po kroku instruuje Klienta jak wysłać wniosek przez PUE. Każdy klient Zakładu Ubezpieczeń Społecznych może dowiedzieć się szczegółów na temat Platformy Usług elektronicznych na stronie ZUS.pl, każdy znajdzie tam również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące PUE.

Rozmawiała: Jaga Kolawa, Specjalistka ds. PR & Marketingu w Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach



BAZA WIEDZY NA TEMAT PUE szukaj TUTAJ