Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

BIO na fali

dodano , Redakcja AK

Żywność ekologiczna jest coraz ważniejszym sektorem w przemyśle spożywczym na świecie i w Polsce. Można się było o tym przekonać również podczas tegorocznych targów BIOFACH, gdzie swoje produkty zaprezentowało 2989 wystawców z 95 krajów. Wśród nich dużym zainteresowaniem cieszyło się stoisko Polski pod hasłem: Poland tastes good

W połowie lutego na jubileuszowych 30. Międzynarodowych Targach BIOFACH pojawiła się bardzo mocna reprezentacja polskich firm ekologicznych, prezentujących produkty przede wszystkim na stoisku narodowym, zorganizowanym przez KOWR. Najliczniejszą grupę stanowiły te zrzeszone w stowarzyszeniu Polska Ekologia. Stoisko miało również dodatkową misję – promować polskie produkty ekologiczne – sfinansowaną przez Fundusze Promocji mięsa wieprzowego, wołowego, owoców i warzyw oraz ziarna zbóż i przetworów zbożowych.

Odwiedzający nasze stoisko w trakcie targów byli częstowani sokami, przetworami owocowymi i warzywnymi oraz różnorakim pieczywem. W specjalnej strefie pokazów kulinarnych mistrz piekarski Czesław Meus wypiekł i dzielił się tradycyjnym polskim chlebem na żytnim zakwasie. Był to wypiek z mąk orkiszowej, pszennej, samopszy i żytniej, wszystkie z ekologicznym certyfikatem.

Zdrowo, odpowiedzialnie, holistycznie
Tematem przewodnim tegorocznej edycji targów był „Zdrowy system ekologiczny w podejściu holistycznym”. Trudno dziś oferować zdrową żywność bez odpowiednio prowadzonego rolnictwa, które musi mieć na uwadze zarówno bezpieczeństwo surowców, jak i wpływ na środowisko. Nacisk położono nie tylko na rolnictwo, ale też na przetwórstwo, żywienie i zdrowie, a tym tematom towarzyszyły interesujące prelekcje. Nowe holistyczne spojrzenie na branżę spożywczą objęło również branżę opakowaniową, która w tym roku postawiła na materiały biodegradowalne.

Ekochleb, innowacje i polski sukces
Jak co roku oferta produktów prezentowanych przez piekarzy, cukierników i lodziarzy poszerzyła się. Bardzo widoczny był trend
wypieków tradycyjnych, charakterystycznych dla danego kraju i regionu. Na stoiskach wystawców swoje miejsce znalazły: ciężkie chleby żytnie, bagietki, chleby orkiszowe, z płaskurki, z samopszy, bułki z posypkami, ziarnami, oliwkami, serem itp.

Rozmawiając z właścicielami piekarń, dowiedzieliśmy się, że są to zakłady rodzinne z wieloletnią tradycją, wypiekające tylko ekologiczne wyroby. Oczywiście ceny tych produktów są wyższe niż konwencjonalnych, ale konsumenci wolą zdrowsze i smaczniejsze tradycyjne chleby i bułki bio. W ofercie produktów spożywczych dały o sobie znać trendy zgodne z ogólnoświatową tendencją na produkty „wege”.

BIOFACH to również szansa na zapoznanie się z innowacjami i nowościami. W targowym konkursie wzięło udział ok. 600 produktów. Możemy pochwalić się sukcesem polskiej firmy Bio Haskap-Nutracevit, która w kategorii Best New Product Awards zdobyła I miejsce za sok z jagody kamczackiej.


Warto zauważyć, że targi w Norymberdze są najlepszą formą reklamy i promocji, w znaczący sposób zwiększają możliwość eksportu polskich produktów ekologicznych. Myślę, że w przyszłorocznych targach BIOFACH, które odbędą się 12-15.02.2020 r., reprezentacja polskich firm ekologicznych będzie jeszcze większa.

Czesław Meus, Stowarzyszenie Polska Ekologia