Według najnowszego raportu dotyczącego rynku pieczywa w Polsce przygotowanego przez agencję badania opinii publicznej GfK nadal zauważalna jest tendencja spadkowa sprzedaży produktów piekarniczych.
Podobne artykuły
Pomimo tego wskaźnik konsumentów, którzy deklarują, iż codziennie lub prawie codziennie kupują produkty z tej kategorii, jest nadal bardzo wysoki i wynosi 70 proc. Czego jeszcze można dowiedzieć się z tej analizy?
Jak wskazują autorzy raportu, głównymi powodami zmniejszenia poziomu spożycia pieczywa przez Polaków są kwestie związane ze zdrowiem. Najważniejszymi przyczynami zredukowania konsumpcji produktów piekarniczych wymienianymi przez klientów są: chęć dbania o właściwą wagę ciała, ich przeświadczenie, że pieczywo jest produktem wysoko przetworzonym oraz nietolerancja glutenu. Istotnym czynnikiem jest również zwiększenie liczby osób, które samodzielnie wypiekają pieczywo w domu. Obecnie – jak przekonują specjaliści GfK – odsetek konsumentów, którzy co najmniej dwa razy w miesiącu wypiekają w domowych warunkach chleb czy bułki, wynosi już 25 proc. Aż 51 proc. z nich uważa, że takie pieczywo jest zdrowsze, 48 proc. twierdzi, że nie zawiera ono konserwantów, a 46 proc. ceni sobie możliwość kontroli jego składu.
Gdzie po chleb, a gdzie po kajzerki?
Odsetek Polaków kupujących wyroby piekarnicze codziennie bądź niemal codziennie w sklepach o różnej wielkości oraz w piekarniach wynosi 70 proc. Co kupujemy najchętniej? Aż 59 proc. sprzedaży łącznie we wszystkich kanałach sprzedaży stanowi chleb, 24 proc. kajzerki i inne bułki (np. sznytki, grahamki, ciabatty), 7 proc. słodkie wyroby (chałki, bułki i rogale, drożdżówki, ciastka francuskie z nadzieniem, croissanty), słone przekąski piekarnicze to 4 proc., a bagietki i półbagietki stanowią tylko 3 proc. Sprzedaż poszczególnych kategorii produktów uzależniona jest od miejsca sprzedaży. W sklepach samoobsługowych (supermarkety, dyskonty, hipermarkety), w których największy udział ma odpiekane pieczywo z ciasta mrożonego i głęboko mrożonego, sprzedaje się więcej bułek, bagietek, słodkich i słonych przekąsek niż w handlu tradycyjnym oraz w piekarniach. Tam prym nadal wiedzie chleb, a poziom jego sprzedaży wynosi kolejno 68 proc. w sklepach spożywczych i 65 proc. w piekarniach.
Analiza GfK powstała na podstawie danych pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia (dane z 8000 polskich gospodarstw domowych raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG, tj. szybkozbywalnych) oraz badania ad-hoc 1000 konsumentów regularnie spożywających pieczywo (co najmniej 3 razy w tygodniu) oraz przynajmniej raz w tygodniu samodzielnie dokonują zakupu tej kategorii. |
Wspiera nas młodzież
Co ciekawe, mimo że największe zmniejszenie częstotliwości zakupów dotyczy gospodarstw domowych, to właśnie w tej grupie konsumentów pieczywo jest nadal najczęściej kupowaną kategorią spośród artykułów spożywczych. Najwyższy odsetek spożycia pieczywa notuje się u rodzin z dziećmi w wieku szkolnym (80 proc.), które jedzą produkty piekarnicze średnio aż 17 razy w tygodniu. Konsumpcja na tak wysokim poziomie w tej grupie wiekowej wynika z m.in. z faktu, że w przypadku 80 proc. z nich chleb stanowi podstawowy składnik drugiego śniadania przygotowanego w domu, a około 30 proc. z nich zabiera do szkoły bułki, drożdżówki lub pączki.