Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Wzmożone zainteresowanie pieczywem BIO w sieciach handlowych

dodano , Redakcja AK

Nie od wczoraj sklepy handlowe mają półki z żywnością ekologiczną, ale do tej pory nie zagościło na nich szerzej pieczywo BIO. Jak podaje portalspozywczy.pl, obecnie obserwuje się większe zainteresowanie sieci tym tematem, przede wszystkim w wersji do odpieku.

Nie ma wątpliwości, że na pieczywie BIO dostępnym na szerszą skalę skorzystają nie tylko konsumenci zainteresowani takimi produktami. To łakomy kąsek też dla sieci handlowych, wszak wyroby wysokiej jakości dają wyższą marżę. Andrzej Piętka z firmy Akademia Wypieków ocenia, że w przeciągu 5-10 lat ciągle będzie wzrastało zapotrzebowanie na pieczywo ekologiczne. – Rynek produktów BIO wydaje się na początku drogi dynamicznego wzrostu. Dzisiaj pozycjonuje się jeszcze na poziomie sprzedaży produktów bezglutenowych, ale to szybko się zmienia – mówi ekspert w serwisie portalspozywczy.pl. W procesie popularyzacji pieczywa ekologicznego niemały udział będą miały sieci handlowe, które ze względu na skalę dotarcia skutecznie kształtują gusta konsumentów.

Temat pieczywa BIO w sieciach handlowych nie pojawia się po raz pierwszy. O przymiarkach wprowadzenia ekologicznego chleba do sieci słyszało się już wcześniej, a ich przedstawiciele kontaktowali się z piekarniami mającymi certyfikowane produkty. Zainteresowanie tematem najwyraźniej wraca.

Jak podaje portalspozywczy.pl, w niektórych sieciach dyskontowych trwają przygotowania do wprowadzenia nowego produktu na stałe, we wrześniu pierwsze testy w Warszawie podjęła Biedronka. Sieci porównują ceny pieczywa BIO od dostawców polskich i zagranicznych, ale nie tylko. – Ocenie szczegółowej już podlega potencjał rynku, zapotrzebowanie konsumentów na takie produkty, dostępność surowców do produkcji i wydajność piekarni posiadających certyfikat BIO – tłumaczy Andrzej Piętka w serwisie portalspozywczy.pl. Według niego, sieci handlowe będą zainteresowane pieczywem częściowo wypieczonym i zamrożonym z przeznaczeniem do wypieku w sklepie. Według eksperta zyska ta sieć handlowa, która pierwsza "rozwiąże kwestię właściwego przygotowania technologicznego takiego pieczywa do wypieku w atrakcyjnej cenie".

Postscriptum Mistrza Branży

Czy w sieciach handlowych pojawi się polskie certyfikowane pieczywo ekologiczne? Czy z aktualnym potencjałem produkcyjnym jest na to szansa? Eksperci mają wątpliwości. Według Czesława Meusa ze Stowarzyszenia Polska Ekologia, konwencjonalne piekarnie nie wykazują zainteresowania tym tematem, nie są przygotowane do szybkiego wprowadzenia produkcji BIO, a w naszym kraju działa niewiele certyfikowanych firm, w większości małych piekarni - za małych, by udźwignąć produkcję na dużą skalę. Zakładając, że sklepy postawią na pieczywo częściowo wypieczone i zamrożone, to dla piekarni oznacza to, że potrzebują mieć wdrożony np. system BRC (międzynarodowy standard bezpieczeństwa żywności).

Skąd zatem sieci handlowe będą pozyskiwać pieczywo BIO?
Scenariusz nr 1: sieci będą sprowadzać ekologiczne chleby z zagranicy (z Niemiec lub Francji).
Scenariusz nr 2: sieci pozyskają technologię produkcji pieczywa BIO i zlecą produkcję większej piekarni w Polsce.