Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

500+ na Pana Kanapkę

dodano , Redakcja AK

Od trzech lat kampania społeczna Dieta Kanapkowa Smaczna i Zdrowa zatacza coraz szerze kręgi. W akcję włączają się chętnie i szkoły, i rzemieślnicze piekarnie. – To fantastyczny sposób na promowanie zdrowego żywienia, a przy okazji waszych firm – apeluje Jarosław Gajda i zaprasza do udziału więcej rzemieślniczych piekarni.

– Ogólnopolska kampania społeczna Dieta Kanapkowa Smaczna i Zdrowa to nasza odpowiedź na zatrważające wręcz informacje o tym, jak niezdrowo odżywiają się najmłodsi Polacy – mówi Jarosław Gajda, starszy Cechu Piekarzy w Radomiu i prezes Fundacji na rzecz Wspierania i Promocji Piekarstwa i Cukiernictwa. Zła dieta, z nadmierną ilością tłuszczu i cukru, do tego wszystkiego jeszcze wysokosłodzone napoje... Od kilku lat źle odżywiające się polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. Na domiar złego w kraju zaczęła się szerzyć plotka, że pieczywo tuczy. Ta informacja, niepoparta żadnymi dowodami naukowymi, zataczała coraz szersze kręgi. Wrastała w świadomość naszych rodaków podobnie jak wiele innych, pseudonaukowych fałszywych prawd objawionych jak choćby to, że szczepienia powodują u dzieci autyzm. Radomscy piekarze postanowili zareagować, postawili na ogólnopolską kampanię społeczną skierowaną do najmłodszych. A skuteczna kampania to proces trwający przez lata. – To nie może być jednorazowa akcja, odfajkowana w urzędniczych statystykach – zastrzegają organizatorzy.

Wszystko zaczęło się w Radomiu…

Kampania na dobre ruszyła 1 września 2013 r. Podane w lekkiej, zrozumiałej dla dzieci formie naukowe informacje o zasadach zdrowego żywienia przedstawia na spotkaniach z dziećmi Redaktor Bułeczka. Kanapkowa piosenka, krótki film, kolorowe slajdy w multimedialnej prezentacji, zagadki i nagrody oraz kanapkowe warsztaty – to działania, poprzez które przekazuje on wiedzę o zdrowej diecie. Ale kiedy na sali pojawia się gość specjalny spotkania Pan Kanapka, dziecięcej radości nie ma końca. Na zakończenie wspólne pamiątkowe zdjęcia i jeszcze prezent, bo każde dziecko wraca do domu z książeczką „Pan Kanapka podpowiada, co i jak się zdrowo jada”. Na radomskim festynie 1 czerwca 2016 r. zakończymy już trzeci panakanapkowy sezon.

Odwiedziliśmy ponad 50 placówek oświatowych w województwach mazowieckim, lubelskim i świętokrzyskim, niedawno na spotkaniu w szkole w Guzowie wręczaliśmy certyfikat mazowieckiej gminie Orońsko, pierwszej gminie w Polsce całkowicie objętej działaniami naszej kampanii. Wszystko wskazuje na to, że w kolejnym sezonie taki honorowy certyfikat, jako pierwsze miasto w Polsce, otrzyma Radom. Wiceprezydent Radomia Jerzy Zawodnik wyasygnował na ten cel fundusze, które po wakacjach pozwolą zrealizować ambitne zamierzenia.

 

Kampania z ambasadorem i wsparciem rzemieślniczych piekarni

W kampanijnych przedsięwzięciach od samego początku Cech Piekarzy w Radomiu działa wspólnie z Fundacją na rzecz Wspierania i Promocji Piekarstwa i Cukiernictwa. Fundacja organizuje lampanię głównie w działaniach terenowych poza Radomiem. Dzięki jej staraniom udało się pozyskać na ambasadora Kampanii Beatę Śniechowską, zwyciężczynię II edycji programu MasterChef, emitowanego w TVN.

Kampanię wspiera również środowisko polskich rzemieślników piekarstwa. Zasadą jest, że to miejscowe piekarnie dostarczają pieczywo i produkty spożywcze na warsztaty kanapkowe podczas spotkań z Panem Kanapką. Dzięki takiemu lokalnemu wsparciu możliwe były kolejne sukcesy. Takie wsparcie jest bezcenne. Choćby ostatnie przykłady: niewielka piekarnia w Orońsku i jej właściciel Andrzej Głogowski, bez wsparcia którego nie moglibyśmy zorganizować spotkań z Panem Kanapką we wszystkich szkołach w gminie. Albo determinacja Małgorzaty i Cezarego Styczyńskich, właścicieli piekarni „Małgorzatka” w Ostrowcu Świętokrzyskim, którzy wzięli na siebie trud działań organizacyjnych i pozyskali przychylność władz samorządowych dla wprowadzenia kampanii na kielecczyznę. To tylko ostatnie takie przykłady wsparcia, a jest ich zdecydowanie więcej w różnych regionach i miejscowościach kraju.

Włącz się do akcji

Takiej kampanii na dłuższą metę nie da się prowadzić bez pieniędzy. Trzeba przecież ponosić koszty prezentacji, dojazdów, druku książeczek i materiałów informacyjnych. Ogłaszamy więc naszą, kanapkową wersję programu „500+”. Każdy, kto wpłaci na konto Fundacji na rzecz Wspierania i Promocji Piekarstwa i Cukiernictwa (Alior Bank S.A nr konta: 50 2490 0005 0000 4520 2750 4439 z dopiskiem Pan Kanapka) kwotę 500 zł, otrzyma 500 sztuk książeczek „Pan Kanapka podpowiada, co i jak się zdrowo jada”. – Koleżanki i Koledzy, to fantastyczny sposób na promowanie zdrowego żywienia, a przy okazji waszych firm – apeluje Jarosław Gajda.

Miarą skuteczności takich i podobnych działań są efekty. W 2011 r. w radomskich placówkach oświatowych przeprowadzono badania ankietowe. Oprócz pytań o sposób odżywiania, dzieci ważono i mierzono. Wyniki niestety nie napawały optymizmem. Organizatorzy kampanii mają ambicje, by po 5 kampanijnych sezonach takie badania powtórzyć i porównać wyniki. Okaże się wtedy, jak kampania wpłynęła na zmianę nawyków żywieniowych. A to jest główny cel ogólnopolskiej kampanii społecznej Dieta Kanapkowa Smaczna i Zdrowa. Biorąc pod uwagę determinację organizatorów i efekty ich dotychczasowych aktywności, wszystko jest na dobrej drodze, bo działania w ramach kampanii to prawdziwie pozytywistyczna praca u podstaw. Trzymamy kciuki!

Tekst i zdjęcia: Marek Mioduszewski