Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Rozwijając skrzydła w wielkim stylu - nowy Mistrz Branży już dostępny!

dodano , Redakcja AU

Czy AI stworzy lepszy smak, niż człowiek? Jak wypadł tegoroczny sezon lodziarski? Z czym najlepiej łączyć pistacje? Które aplikacje pomogą uniknąć strat w sprzedaży? Za co kocha czekoladę i jak odnajduje się w świecie zdominowanym przez mężczyzn gwiazda naszej okładki - Katarzyna Smaga.

Podczas finału II edycji Mistrzostw Polski na Pralinę okazała się bezkonkurencyjna. Jej pralina z morelą była perfekcyjna, choć, jak sama mówi, dopiero się rozkręca. Kocha pracę z czekoladą, ale wierzy, że cukiernictwo na niej się nie kończy. O miłości do czekolady, specyfice pracy w branży cateringowej, odnajdywaniu się w męskim zespole i wyrzeczeniach w pracy opowiada Katarzyna Smaga, pastry chef w Belvedere Catering. Rozmowę Mistrza Branży znajdziecie na str. 8.

 


Hania Beza to szczecińska twórczyni bez i uosobienie pozytywnej energii. Jej bezy przybierają najróżniejsze kształty, barwy i rozmiary. Są kolorowe jak ona sama! Zabiera je w różne miejsca w Polsce, a efekty tych podróży umieszcza w postaci krótkich filmików na swoich social mediach. Skąd na to wszystko czerpie siły i pomysły? Czytajcie na str. 14.

 


Sernik pistacjowy. Ptysie z kremem pistacjowym. Drożdżowe rogaliki wypełnione pistacjową „nutellą”. I trufelki otulone pistacjami. W Stacji Pistacji znajdziemy tradycyjne wypieki, ale też nowoczesne słodkości. Obydwie kategorie łączy jedno – niemal wszystko, co znajdziemy w witrynie, jest pełne pistacji. Bo właścicielka tego miejsca, Joanna Musioł, zakochana jest w ich smaku od wielu lat. Opowieść o tej miłości przeczytacie na str. 20.

 


Jeszcze więcej informacji o samych pistacjach znajdziecie w oddzielnym artykule. Orzechy te są gastronomicznym hitem tego roku nie tylko w Polsce! Które są najlepsze? Jak wykonać z nich pastę? Jak długo oraz w jakich warunkach je przechowywać? Porad i informacji szukajcie na str. 26.

 


Dotarła także do Polski. Jest z powodzeniem praktykowana przez restauratorów i właścicieli kawiarni. Moda na pop-upy. Okazjonalne przyjęcia, podczas których gotują zaproszeni szefowie kuchni lub pasjonaci gotowania. Kawiarnie, które pojawiają się tak szybko jak znikają, a przez budząc tym większe emocje i zainteresowanie. Więcej informacji na str. 38.

 


Co robić, by oderwać się od pracy przy tortach? Tort! Jednak zupełnie inny od tych, które wpadają jako zlecenie. Tort, do którego pozuje się w pelerynce i z uszami elfa. Tak właśnie wyglądają kooperatywy The Cake Collective, które mobilizują sugarcrafterów z całego świata do niecodziennego zadania. O jednej z nich skupionej wokół świata fantasy Tolkiena opowiada Sylwia Szajter-Ziółek. Podziwiajcie niezwykłe prace na str. 41.

 


29 września przypada Międzynarodowy Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia. To doskonały moment na wdrożenie małych kroków mogących ograniczyć ten globalny problem. Z pomocą przychodzą popularne aplikacje. Mechanizm ich działania jest prosty: użytkownik może taniej kupić jedzenie, a przedsiębiorca sprzedać nadwyżkę. Jak to wygląda w praktyce? Przyglądamy się na str. 53.

 


Lody prince polo, ciastko snickers, pączek raffaello – etykietowanie produktów z oferty, używając nazw znanych batoników czy cukierków, to powszechna praktyka, bo bardzo skuteczna. Tak określane słodkości cieszą się zawsze ogromną popularnością, ale czy to zgodne z prawem? Prawnik Karol Ważny przedstawia zasady użytkowania nazw na str. 56.

 


Od czasu pandemii polska branża gastronomiczna mierzy się z kryzysem, który mimo podejmowania środków zaradczych stale się pogłębia. Różne raporty podają te same główne bariery w prowadzeniu działalności: rosnące koszty utrzymania lokali, w tym rekordowy wzrost cen mediów, materiałów oraz usług, także płac, i oczywiście wzrost cen produktów żywnościowych, które bezpośrednio wpływają na wynik finansowy restauracji barów, lodziarni i cukierni. Jak poradziły sobie w tym sezonie lodziarnie? U progu powoli kończącego się okresu wzmożonej sprzedaży lodów podsumowujemy okres wakacyjny. Które smaki sprzedawały się najlepiej? Czy był problem z pracownikami sezonowymi? Czytajcie na str. 62.

 


 SPIS TREŚCI

Rozmowa Mistrza Branży
Kobieta z apetytem na więcej – rozmowa z Katarzyną Smagą
Najsłynniejsza polska beza – rozmowa z Hanią Bezą
Pistacjowy raj – rozmowa z Joanną Musioł

Mistrz produkcji
Jak cię widzą,tak cię… jedzą
Wszystko, co musisz wiedzieć o pistacjach
Pop up – nowy (smaczny) trend
Władcy Talentów
Czy AI stworzy lepszy smak, niż pasytry chef?
Za drzwiami piekarni

Receptury
Pralina orzech/morela
Lody pistacjowe
Ciastko pistacja/malina
Spadające liście
Pieczywo ProBody
Czekoladowy Travel Cake

Mistrz zarządzania
Apkuję, nie marnuję
Okiem prawnika
Jesienią otwórzmy się na świat
Podsumowanie sezonu lodziarskiego

Flesh news
XXV Jubileuszowe Radomskie Święto Chleba
Euro Skills Gdańsk
Wiedza, technologia i trendy. Polagra odsłania karty
Święto Chleba i Piernika w Jaworze

 

ZAPRASZAMY DO INSPIRUJĄCEJ LEKTURY

Pobierz numer w PDF >

Kup bieżący numer Mistrza Branży w wersji drukowanej >