Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Nowi członkowie komisji zarządzających funduszami promocji

dodano , Redakcja AU

31 maja br. poznaliśmy nowy skład 9 komisji zarządzających funduszami promocji produktów rolno-spożywczych. Jak podaje Ministerstwo Rolnictwa, zgodnie z nowelizacją w ich skład wchodzi 5 przedstawicieli producentów, 3 przedstawicieli przetwórców oraz 1 przedstawiciel Krajowej Rady Izb Rolniczych.

Z początkiem roku została znowelizowana ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Jedna z kluczowych zmian dotyczy składu komisji zarządzających, która ma zapewnić większą reprezentację przedstawicielom producentów produktów rolno-spożywczych. Dzięki temu środowiska, z którego pochodzą wpłaty na fundusze promocji, będą miały większy wpływ na sposób wydatkowania środków tych funduszy – informuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Od 2009 r. funkcjonuje 9 odrębnych funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa końskiego, mię­sa owczego, ziarna zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw, mięsa drobiowego oraz ryb.
Fundusze pochodzą od producentów surowców. Wpłaty wynoszą  0,1 proc. wartości towarów, których dotyczy ustawa, takich jak: zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze mają być wykorzystywane na działania promujące tą żywność oraz skuteczne informowanie o nich konsumentów w Polsce i zagranicą. Zmiana ustawy ma sprawić, że te fundusze będą lepiej wykorzystywane niż dotychczas.

Nowa reprezentacja Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych

Do 2021 roku w składzie komisji reprezentujących ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów zbóż zasiadać będą:

1. Tadeusz Boruta
2. Edward Kosmal
3. Mieczysław Włodzimierz Babalski
4. Tadeusz Idzi Mądry
5. Rafał Mładanowicz

Członkowie komisji reprezentujący ogólnokrajowe organizacje zrzeszające zakłady przetwórcze zbóż lub podmioty skupujące zboża:

1. Bronisław Wesołowski
2. Jerzy Kuchciak
3. Izabella Byszewska

Członek komisji reprezentujący Krajową Radę Izb Rolniczych:
1. Jan Kozak 

Działania mają skupić się na promocji polskiej żywności. Jak podkreślił sekretarz stanu Jacek Bogucki, trzeba zacząć od działań na terenie samego kraju. – Konsument musi mieć pewność po jaki sięga produkt. Przyjęliśmy już regulacje prawne dotyczące zasad oznakowania, ale jeszcze musimy położyć większy nacisk na rzetelne informowanie o konkretnym wyrobie – podkreślił sekretarz stanu.

Każda z komisji zarządzających już odbyła pierwsze posiedzenie. 

Potrzebne zmiany w wydatkowaniu funduszy

Mimo że w 2009 r. fundusze promocji były bardzo entuzjastycznie przyjęte przez branżę spożywczą, to z czasem okazało się, że sposób wydatkowania pieniędzy przez komisje zarządzające funduszami może budzić kontrowersje. O nieefektywnym rozdziale środków finansowych w Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych wielokrotnie wspominał Maciej Mielczarski, doradca prezesa Stowarzyszenia Rzemieślników Piekarstwa RP. Podobną opinię w odniesieniu do wszystkich komisji zarządzających ma również szef Agencji Rynku Rolnego Łukasz Hołubowski, który zwrócił uwagę na przypadki wypłacania dużych kwot na małe lokalne imprezy czy opłacanie wystąpień publicznych członków komisji.

Słowem, fundusze promocji czekają zmiany. – Pracujemy nad zmianą przepisów wykonawczych dotyczących funkcjonowania funduszy promocji, aby zapewnić większą transparentność wydawania środków – poinformował Bogucki. Dodał również, że Agencja Rynku Rolnego będzie wspierała te działania poprzez właściwe administrowanie funduszami.

źródła: Ministerstwo Rolnictwa, Portal Spożywczy