Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Piekarnie z potencjałem

dodano , netpos, materiał promocyjny

W dzisiejszych czasach piekarnie spotkać można niemal na każdym kroku. Ruchliwa ulica, okolice przystanku autobusowego czy osiedlowy pawilon, wszędzie tam roi się od lokali serwujących aromatyczne wypieki.

Nie powinno to dziwić, w końcu rynek piekarniczo-cukierniczy jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się branż przemysłu spożywczego w Polsce. Jak zatem zarządzać piekarnią, która ma predyspozycję do bycia liderem? Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę budując rynkową przewagę? Jak na wszystkie zmiany reaguje rynek?

Według raportu Technavio Europa jest liderem, jeżeli chodzi o światowy rynek świeżych produktów piekarniczych z 45 procentowym udziałem w strukturze przychodów. Mimo ciągłych zmian w trendach żywieniowych i osłabieniu popularności pieczywa, to nadal stanowi ono ważny element  w codziennej diecie. Szacuje się, że w latach 2016-2020 wskaźnik rocznego wzrostu w tej branży będzie wynosił 3 procent.

W jakim kierunku zmierza rynek?
Mimo malejącego popytu na klasyczne wyroby piekarnicze, to nadal ogromna rzesza klientów nie wyobraża sobie poranka bez ciepłego bochenka chleba. Co prawda coraz więcej klientów zaopatruje się w niego w centrach handlowych, to jednak to pieczywo umywa się od tego wypiekanego w piekarniach. W ostatnim czasie coraz więcej tradycyjnych piekarni poniekąd zmienia sposób działania i metody dystrybucji swoich wypieków.

Coraz częściej w tym segmencie rynku, zaraz obok produkcji i dystrybucji wypieków, znaleźć można również ich sprzedaż. Raz za razem pojawiają się bowiem towarzyszące piekarniom „kawiarnie”, w których goście mogą spróbować zakupione wcześniej wypieki. To właśnie jest przyszłość piekarni, które oprócz jakości, własnych receptur i bogatej historii będą miały jeszcze własną sieć dystrybucji.

 

Czego szukają klienci?
Branża piekarniczo-cukiernicza jest jednym z takich biznesów, który kojarzy się z firmami rodzinnymi. Chyba nie ma osoby, która nie doceniłaby babcinego ciasta, czy domowego pieczywa. Właśnie tym piekarnie wygrywają z dużymi sieciami handlowymi.

Klientom zależy na smaku, różnorodności, ale i na innowacyjności. To właśnie włączając do oferty, produkty, które wpasowują się w te kategorie, piekarnia ma szanse zaistnieć w świadomości klientów. Obecnie odchodzi się od pieczywa w tradycyjnym wydaniu. Nie powinno zatem dziwić, że obecnie dużą część oferty stanowią produkty z serii „fit”. Coraz więcej lokali może pochwalić się również własnymi kanapkami i ciepłymi przekąskami.

Sprzedawaj jakość
Próżno szukać na rynku osób, które podejmując decyzje zakupowe nie zważają na jakość. Nawet w tak prostych zakupach, jak te spożywcze odgrywa ona bardzo ważną rolę. -„Każda chcąca się liczyć na rynku piekarnia musi postawić na jakość. Aby pomóc to osiągnąć warto zainwestować w technologie dedykowane tej branży. Pomagają one w codziennej pracy ułatwiając stałą kontrolę jakości. Oprogramowanie posiada moduły, które podpowiadają jaka ilość poszczególnych składników ma zostać wykorzystana do danego wypieku oraz jakie półprodukty wchodzą w skład wypieku” – przekonuje Rafał Marek, Prezes firmy NetPOS.

Coraz częściej pieczywa i ciast wykorzystywane są najwyższej jakości produkty, świeże składniki i ekologiczne półprodukty. Jak twierdzi Vijay Sarathi, główny analityk działu „żywność i napoje” w firmie Technavio Research, piekarze przygotowują produkty piekarnicze, które odpowiadają zapotrzebowaniu konsumentów i aktualnym trendom. Zatem niezwykle ważne jest  by oferta sprostała ich oczekiwaniom również tym jakościowym.

 

Zatłoczona ulica czy osiedlowy skwerek – co wybrać?
Wybór miejsca na lokalizacje piekarni może być szansą na sukces, może być też „strzałem w stopę”. Niezależnie od wielkość miasta, w którym ma działać piekarnia, konsumenci mają swoje codzienne rytuały. Stąd też można powiedzieć, że niemal każda lokalizacja jest dobra. Piekarnia ulokowana przy przystanku daje szansę, że na szybkie zakupy zdecydują się osoby czekające na autobus, lokal między blokami to zaś perspektywa na zdobycie zainteresowania mieszkańców, którzy idą do szkoły, pracy czy na spacer. Bliskość galerii handlowych to również nie problem. Często to w małym biznesie drzemie większy potencjał niż w nie jednym lokalu w galerii handlowej.

- „Nie ma jednej sprawdzonej reguły gdzie lepiej otworzyć piekarnię. Jednak niezależnie od miejsca, warto wdrożyć technologie, które dedykowane są właśnie piekarniom. Takie systemy ułatwiają zarządzanie magazynami, koordynują zamówienia i generują raporty” – dodaje Rafał Marek.

Personel wizytówką Twojej piekarni
Sercem piekarni są ludzie dlatego warto o nich dbać. Warto ich rozwijać i wynagradzać, odpłacą się za to talentem i kreatywnością, które tak ważne są w dzisiejszym biznesie piekarniczym. Pracownicy rozwijają nasz potencjał, dzięki czemu mamy szansę podbić jeszcze większe rynki. Warto pamiętać, że to na nich bardzo często spoczywa pełna odpowiedzialność, jeżeli chodzi o przygotowywanie potraw.

Jeśli widzimy szansę na całkowite podbicie rynku powinniśmy zainwestować w personel. Ta inwestycja może być powiązana bezpośrednio z wdrożeniem oprogramowania, które w dużej mierze ułatwia codzienną pracę.

Personel mogąc pracować z asyście nowych technologii z całą pewnością będzie bardziej zmotywowany do pracy, a co za tym idzie będzie przygotowywał o wiele bardziej kreatywne wypieki.