Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Walcz z półkowym

dodano , Redakcja AK

Półkowe, czyli wszelkie opłaty pobierane przez sieci handlowe od dostawców, za wyjątkiem marży handlowej, to koszmar dla małych i średnich firm. Sięgają nawet 20-30% obrotu generowanego we współpracy z siecią i są całkowicie nielegalne! Odpowiedz szczerze na poniższe pytania i upewnij się, czy problem nie dotyczy także Ciebie!

 

Czy Twoja firma w ciągu ostatnich 3 lat zapłaciła sieci handlowej za wstawienie towaru należność inną niż tą z tytułu marży?

Jeśli tak, prawdopodobnie padła ofiarą bezprawnych praktyk! Opłaty półkowe to potoczna nazwa wszelkich opłat pobieranych przez sieci handlowe od dostawców, poza marżą handlową, które zgodnie z Ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia
16  kwietnia 1993 r. art. 15 ust. 1 pkt 4 stanowią czyn nieuczciwej konkurencji.

Czy Twoja firma była zmuszona do wniesienia opłaty warunkującej rozpoczęcie lub kontynuację współpracy z siecią handlową?

Jeśli tak, masz podstawy dochodzić swoich praw! Pamiętaj, podstawą do zakwalifikowania opłaty jako półkowej jest:

- przymus uiszczenia opłaty (opłata, inna niż marża, jest warunkiem podjęcia lub kontynuacji współpracy), - nieadekwatna do wartości rynkowej wartość opłaty (opłata za wykonanie usługi jest wyższa niż realna cena rynkowa usługi),
- fikcyjność (usługa nie została faktycznie wykonana),
- bezwartościowość (usługa w żaden sposób nie wypłynęła np. na podwyższenie obrotów).

Czy Twoja firma poniosła w ostatnim czasie koszty z tytułu bonusów, rabatów czy upustów wobec sieci handlowej, z którą współpracuje?

Jeśli tak, mogła nabrać się na opłaty półkowe ukryte pod innymi nazwami! Przykrywką dla bezprawnych działań dużych sieci handlowych jest nadawanie im specjalnych nazw, np.  bonus od obrotów, opłaty logistyczne, rabat potransakcyjny, konsultacje handlowe, upust promocyjny itd.

Jeśli na którekolwiek z powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco, sprawdź, jak odzyskać pieniądze!

Za naruszenie zakazu nieuczciwej konkurencji Ustawa przewiduje odpowiedzialność cywilną przedsiębiorcy handlowego względem dostawcy, dostarczając poszkodowanemu różnych narzędzi prawnych. Dostawca może dochodzić przed sądem: zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia ich skutków, naprawienia wyrządzonej szkody, zwrotu bezpodstawnie pobranych korzyści.

Na etapie przygotowania do dochodzenia roszczeń konieczne jest zgromadzenie niezbędnych danych dot. pobranych opłat. Dzięki tak przygotowanym dokumentom istnieje możliwość wysłania przedsądowej próby ugodowej, która pozwala na przerwanie trzyletniego terminu przedawnienia roszczeń. Po rozpoznaniu sprawy przez sieć handlową istnieją dwa wyjścia. Pierwszym z nich jest zaproponowanie ugody i zawarcie porozumienia na satysfakcjonujących warunkach. Drugim jest wstąpienie na drogę sądową.

Jak wygląda orzecznictwo dot. opłat półkowych?

W prasie oraz Internecie można odnaleźć wyroki na korzyść dostawców, ale także przeciwko nim. Znaczne kontrowersje wywołał Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 28 października 2011 roku Sygn. akt VIA Ca 392/11, który motywuje zasadność pobieranych opłat od dostawców przez sieci handlowe. Kwota, której chciał dochodzić dostawca, opiewała na 1.379.495,59 zł. Kwoty dochodzonych roszczeń są zależne od rodzaju dostawcy. Upadła firma Bogard (chemia gospodarcza) odzyskała od Biedronki ponad 400 000 zł wraz z należnymi odsetkami. Kolejnym przykładem może być wyrok Sądu Okręgowego w Krakowie z dnia 16 czerwca 2008 roku Sygn. akt IX GC 155/08, gdzie kwota opłat półkowych wynosiła 79 332,68 zł. Ten sam sąd dnia 29 października 2008 roku w wyroku Sygn. akt IX GC 159/08 zasądził na rzecz dostawcy kwotę 60.585,94 zł.

***

Jeśli zastanawiasz się nad dochodzeniem swoich praw w kontekście opłat półkowych, możesz skorzystać z bezpłatnej konsultacji! Więcej informacji na stronie http://dp.amesto.pl/.