Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Kontroluj OFE

dodano , Redakcja AK, materiał promocyjny

Warto dokładnie przyjrzeć się przesyłanym informacjom z ZUS, by upewnić się, czy na konto w OFE składki wpływają regularnie. Jeśli jednak stan konta emerytalnego budzi zastrzeżenia, trzeba poszukać przyczyny braku składek, bądź też rozwiać wątpliwości co do ich wysokości.

OFE, czyli Otwarte Fundusze Emerytalne, powstały jako wynik reformy emerytalnej przeprowadzonej w 1999 r. Stanowią one część systemu emerytalnego, zaś obowiązek przystąpienia do II filaru dotyczy wszystkich zatrudnionych, którzy urodzili się po 31 grudnia 1968 r. W OFE, na indywidualnych kontach, gromadzone są środki przekazywane co miesiąc przez ZUS - to część składki na ubezpieczenie społeczne, która jest odprowadzana przez pracodawcę. Powszechne Towarzystwa Emerytalne raz do roku mają obowiązek informować członków OFE o wysokości zgromadzonych na koncie środków.

Kontroluj swoje pieniądze

Kiedy składki nie wpływają na konto:

– upewnij się, czy OFE przesłało w zgłoszeniu do ZUS poprawne dane. Takie zapewnienie możesz uzyskać, kontaktując się telefonicznie z wybranym funduszem i sprawdzając wszystkie informacje, jakie OFE podało w ZUS, bądź też sprawdzając dane identyfikacyjne na otrzymanej informacji ze stanem konta z OFE. Sprawdź przede wszystkim dane identyfikacyjne (np. PESEL, NIP, imię i nazwisko oraz datę urodzenia).

– udaj się do pracodawcy (płatnika składek) z prośbą o sprawdzenie danych identyfikacyjnych, zarówno płatnika, jak i ubezpieczonego, jakie zostały przekazane w dokumentach zgłoszeniowych oraz dokumentach rozliczeniowych do ZUS.

– upewnij się, czy zarówno fundusz, jak i płatnik składek przekazali poprawne dane identyfikacyjne do ZUS – być może konieczna będzie ich korekta bądź zmiana.

– upewnij się, czy płatnik składek przekazał stosowne raporty miesięczne za okres, w którym stwierdzono brak składek, oraz czy dokonał za ten okres wpłaty składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.

Zanim jednak rozpoczniesz weryfikację danych, sprawdź, czy w okresie, za który brakuje składek, nie przebywałeś cały miesiąc na urlopie bezpłatnym lub nie byłeś na zwolnieniu chorobowym, bądź czy w trakcie danego roku twoje zarobki nie przekroczyły kwoty rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Nie czekaj, działaj!

W przypadku kiedy jesteś pewien, że pracodawca przekazał składki i dokumenty rozliczeniowe do ZUS w terminie, a pomimo tego składka nie znajduje się na koncie, trzeba złożyć reklamację do ZUS.

Reklamacje w ZUS możesz złożyć:

– na formularzu ZUS ZRU, dostępnym w placówkach ZUS oraz na stronach internetowych ZUS: www.mojaskladka.zus.pl; www.mojaemerytura.zus.pl; www.zus.pl,

– w formie pisma, z podaniem danych umożliwiających identyfikację ubezpieczonego w systemie informatycznym ZUS (tj. nazwiska i imienia, numerów PESEL i NIP, a w przypadku braku tych numerów lub jednego z nich – serii i numeru dowodu osobistego lub paszportu) oraz adresu i numeru telefonu,

– na formularzu ZUS-ERU dostępnym poprzez serwis internetowy pod adresem www.eup.zus.pl (w tym przypadku wymagany jest bezpieczny podpis elektroniczny).

Do reklamacji należy dołączyć dokumenty potwierdzające prawidłowe dane wraz z informację otrzymaną od płatnika składek, po przeprowadzonej przez niego, na wniosek ubezpieczonego, weryfikacji dokumentów – o prawidłowości danych przekazanych do ZUS bądź też odmowie sprostowania danych, jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce.

Reklamację możesz złożyć osobiście w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS (może to być oddział, inspektorat lub jednostka terenowa) właściwej ze względu na adres zamieszkania. Możesz też przesłać ją za pośrednictwem poczty – do najbliższej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS, drogą elektroniczną lub dzwoniąc na ogólnopolską infolinię ZUS 801 400 400 (jeśli nie jest wymagane załączenie dodatkowych dokumentów). ZUS ustali przyczynę braku składek oraz określi dalszy tryb postępowania.

autor: Justyna Gul