Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Nauczyciel też uczeń

dodano , Redakcja MW, materiał promocyjny

Nauczyciele wrócili do szkolnych ławek, ocen i sprawdzianów w Projekcie Doskonalenie „Chlebem Powszednim” Nauczyciela Zawodu. Doskonalą swoje umiejętności, aby lepiej przygotować swoich uczniów do pracy w zawodzie.

     
 

Artykuł pochodzi z wrześniowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 

 

Kto lubi testy sprawdzające? Nikt, nawet nauczyciele, którzy wzięli udział w Projekcie Doskonalenie „Chlebem Powszednim” Nauczyciela Zawodu. A tu już na dzień dobry, w pierwszym dniu, w Pomorskiej Akademii Kulinarnej trzeba było podejść do testu teoretycznego, sprawdzającego wiedzę piekarniczo-cukierniczą. – Pierwszy dzień zawsze jest bardziej nerwowy, ale staramy się stworzyć rodzinną atmosferę, aby uczestniczki i uczestnicy czuli się tu jak najlepiej. I z tego, co słyszę, to tak jest – przekonuje Krzysztof Szulborski, utytułowany mistrz sztuki kulinarnej i ekspert merytoryczny Projektu.

Po testach diagnozujących było już z górki. Na podstawie uzyskanych wyników dopasowano program praktyk stworzony przez ekspertów. Zanim jednak uczestnicy przeszli do części praktycznej, jeszcze w gdańskiej Akademii mieli okazję spotkać kolejnego mistrza, tym razem cukiernictwa, Tomasza Dekera, który przygotował ich teoretycznie do zajęć praktycznych.

Praktyki u Szabelskiego

Praktyki odbyły się w zupełnie innym miejscu. W Piekarni Cukierni Marka Szabelskiego w Pieckach k. Mrągowa przez 10 dni, pod okiem doświadczonych opiekunów, uczestnicy poznawali nowoczesne wyposażenie piekarni, które znali jedynie z folderów. Tutaj nie tylko mogli zobaczyć linię do produkcji chleba, ale także nauczyć się obsługi w pełni automatycznej, elektronicznie sterowanej linii najnowszej generacji do produkcji bułek. Jest ona obecnie najbardziej zaawansowanym pod względem technologicznym zespołem tego typu urządzeń w Europie.

Spotkanie z technologią nie miało wyłącznie charakteru teoretycznego. Panowie i panie zakasali rękawy i zabrali się do ćwiczenia swoich umiejętności, np. w lepieniu i pleceniu chałek, które zawsze sprawiają najwięcej trudności. Nie musieli na szczęście się sami borykać z problemami, na każdą ich wątpliwość i pytanie odpowiadali cierpliwie opiekunowie. – Atmosfera była bardzo miła, na wszystkie pytania otrzymaliśmy wyczerpujące odpowiedzi – twierdzi Agnieszka Kuszyńska z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 ze Stalowej Woli. Maciej Szczęsny z Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Toruniu dodaje: – Personel był bardzo kompetentny, bardzo cierpliwy i wyrozumiały. Opiekunowie tłumaczyli nam wszystko od podstaw. Czuliśmy się bardzo komfortowo. Mogę tylko chwalić te praktyki i polecić kolejnym kursantom. Nie ma się czego obawiać, naprawdę jest świetnie.

Ostatnie testy i warsztaty z równości szans

Diagnoza końcowa – ostatnie dwudniowe spotkanie uczestników – odbyła się również w Pomorskiej Akademii Kulinarnej. To wtedy sprawdzana była wiedza i umiejętności praktyczne zdobyte podczas praktyk. Jednym z ważniejszych punktów diagnoz były warsztaty z równości szans. Nie jest nowością, że ze względu na płeć, wiek czy stopień niepełnosprawności ludzie wciąż muszą się borykać z wieloma przeszkodami – głównie mentalnymi. Jak łatwo można się domyślić, temat za każdym razem wywołuje zagorzałą dyskusję, zwłaszcza że wśród uczestników są też nauczyciele ze szkół specjalnych, gdzie ten problem jest na bieżąco przerabiany. Dyskusję prowadziła Marta Doroba, trenerka gender mainstreamingu, która odpowiadała również na wszystkie trudne pytania. Swoim doświadczeniem w pracy z osobami z orzeczeniem PPP dzielił się Marek Szabelski – sam zatrudnia takich pracowników i – jak sam przyznaje – są to ludzie nad wyraz rzetelni, sumienni
i pracowici.
Nasi praktykanci już wrócili do szkół, bogatsi o nową wiedzę. Czy nauka nie poszła w las, najpewniej przekonają się ich uczniowie. Jeśli ktoś (nauczyciel czy instruktor zawodu) chce się przekonać, jak wyglądają takie praktyki, mamy dobrą wiadomość – jeszcze można się zapisywać!

Wypowiedzi uczestnikow

Mirosława Bełza, ZPEW Lwówek Śląski, uczestniczka II grupy DCPNZ 2012 r.
Dziękuję pomysłodawcom, organizatorom za zaproszenie do Projektu, gratuluję inspirującego pomysłu. Za dobry kontakt
i sprawne przeprowadzenie trudnych, biurokratycznych wymogów serdecznie dziękuję Pani Agnieszce Sulewskiej oraz Panu Kamilowi Olejnikowi. Życzyłabym sobie i innym nauczycielom przedmiotów zawodowych możliwości zgłębiania nowych technologii produkcyjnych w piekarnictwie i ciastkarstwie, bo „dobry nauczyciel zawodu plus możliwość stałego odbywania przez uczniów praktyk zawodowych dają dobrego, rzetelnego pracownika”.

Izabela Starosta-Byczyńska, ZS w Rokietnicy, uczestniczka IV grupy DCPNZ 2012 r.
Podczas projektu nabyłam wiele nowych umiejętności, które z pewnością wykorzystam w pracy z uczniami. Zdobyta wiedza umożliwi mi  rozwijać w uczniach  zainteresowanie piekarstwem i cukiernictwem w pełnym tego słowa znaczeniu. Bardzo się cieszę, że mogłam być uczestnikiem tak fachowego pod każdym względem szkolenia. Opiekunowie, jak i pracownicy piekarni oraz cukierni są wspaniali!!! Z pełnym zapałem i cierpliwością przekazywali nam swoją wiedzę oraz pokazywali swój region. Praca z nimi sprawiła mi wiele satysfakcji i pozwoliła mi dostrzec, jak wiele zmian zachodzi w technologii piekarskiej i cukierniczej. Dziękuję Panu Szabelskiemu za otworzenie „drzwi do swojego królestwa”  i pokazanie swoich tajników technologicznych. Polecam Projekt innym nauczycielom.