Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Modnie w gastronomii

dodano , Hert2, materiał promocyjny

Początek roku to świetna okazja, żeby rozpocząć z przytupem! Pełni energii i postanowień, z nadzieją na lepsze poszukujemy nowych możliwości i okazji rozwoju.

To doskonały pomysł, żeby właśnie teraz sprawdzić, jakie nowości zdobywają szturmem globalną gastronomię i coś świeżego, wyjątkowego zaadaptować na własne potrzeby.

W poprzednim numerze pisaliśmy o jednym z najistotniejszych kolorów w designie w 2022 roku. Tym razem postanowiliśmy wziąć na warsztat trendy ważne dla gastronomii zarówno w kontekście tworzenia ciekawego menu, jak i funkcjonowania. Część z nich stanowi naturalny rozwinięcie globalnych przemian w sposobie konsumpcji, inne to zupełne nowinki.
W roku 2022 królować będzie kuchnia roślinna. Sukcesywnie coraz większa część społeczeństwa poszukuje niezwierzęcych alternatyw dla różnych posiłków i przekąsek, rezygnując częściowo lub całkowicie z produktów mięsnych. Wegetariańskie i wegańskie propozycje wciąż zyskują na popularności. Warto więc wyjść ze swojej strefy komfortu i zaproponować klientom nowe smaki, rozwiązania obfitujące w zaskakujące połączenia i bogactwo aromatów, np. kotleciki kimchi, wege korean fried chicken, bowle, oraz niezwykłe alternatywy znanych potraw, np. makaronów, zapiekanek, kotletów i burgerów, nawet takich klasyków jak smalec, pasztet czy tatar. W tym roku prym mają wieść wszelakie grzyby, nasiona (zdecydowanie bardziej niż orzechy), a w szczególności słonecznik i dynia, różnego rodzaju własnoręcznie przetworzone produkty do jedzenia i picia, np. kiszone, marynowane, sfermentowane.

 

Osobom, które tylko częściowo odeszły od mięsa, proponowany jest fleksitarianizm. Ta grupa konsumentów zaskakująco szybko rośnie w siłę! Jest to dieta, w której dominują składniki roślinne, uzupełniona o mięso i ryby spożywane sporadycznie najczęściej podczas wyjść do restauracji, spotkań, przyjęć. Duży nacisk kładziony jest w niej na jakość produktów zwierzęcych. Spożywane okazjonalnie, podczas wyjątkowych momentów, powinny stanowić prawdziwą ucztę, dlatego ważne jest, aby mięso i ryby pochodziły ze sprawdzonych źródeł, od dostawców, którzy dbają o zwierzęta, ich posiłki i warunki życia. Wszystko w duchu większej świadomości i poszanowania środowiska naturalnego.

Co jeszcze możne nas zaciekawić? Menu w stylu comfort food również będzie strzałem w dziesiątkę! W dalszym ciągu ma być supersmacznie i odrobinę niezdrowo, żeby podnieść się na duchu i dobrze poczuć. Ze zdwojoną siłą wracają do nas nostalgiczne smaki. Jedzenie w stylu retro, szczególnie desery, jakie jedliśmy kiedyś i pamiętamy z dzieciństwa z naszych domów.

 

Wyraźnie zaznacza się też nurt związany z tym, co pijemy. W tym roku stawiamy na „supernapoje”, których skład obfituje w witaminy i probiotyki. Napoje sfermentowane, będące efektem kiszenia, są jednym z najgorętszych trendów. Nawet „zwykłe” oranżady są wzbogacane o najświeższe nowinki prozdrowotne. Wszystko po to, abyśmy czuli się lepiej i byli pełni sił, jednocześnie ciesząc się klasycznymi napojami. Dużą wagę przywiązuje się także do kampanii i rozwiązań wspierających ograniczenie spożycia alkoholu. Coraz modniejsze stają się trunki w wariancie „0%”. Obecnie większość znanych producentów ma w swojej ofercie taki zamiennik szlagierowych produktów, a ich repertuar stale się powiększa.
Na Zachodzie zmiany dotyczą również sposobu funkcjonowania lokali gastronomicznych. Ze względu na niepełną obsadę oraz trudności w łańcuchu dostaw wiele z nich decyduje się na skrócenie godzin i dni otwarcia, tym samym zapewniając sobie dalszą możliwość obsługi klientów przy jednoczesnym zwiększeniu równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Efektem tych modyfikacji są: skrócenie menu, postawienie na łatwiej dostępne, lokalne łańcuchy dostaw, jakościowe, a nawet sezonowe produkty. Zmiany te są zgodne z tym, czego obecnie jako ludzie potrzebujemy: otoczonego przyjemną atmosferą, zdrowego, smacznego jedzenia, przygotowywanego w duchu slow/quality food/living, które urasta do rangi wyjątkowego przeżycia. Nie dziwi zatem wzrost cen, który jest odpowiedzią nie tylko na obecne wyzwania, ale również na zmiany jakościowe.

 

Interesującym trendem, który zapoczątkowany został już 2021 roku, jest tworzenie rozwiązań hybrydowych, łączenie działalności np. restauracji i sklepu z produktami spożywczymi (produktami, które stanowią podstawę menu, przetworami itp.), kuchni restauracyjnej i punktu odbioru, piekarni i bistro, piekarni i sklepu, poszerzenie o realizację dostawy lub sprzedaż obwoźną. Takie podejście wzbogaca ofertę o ciekawe produkty i zapewnia większą stabilność dla prowadzonego biznesu. Zwiększony nacisk na bezpieczeństwo sanitarne przy jednoczesnej chęci klientów do uczestniczenia w życiu społecznym miały ogromne znaczenie dla funkcjonowania lokali gastronomicznych (więcej o tym, jak zmieniła się gastronomia w wyniku pandemii, możecie przeczytać w naszym artykule z lipca 2021 r.).

Jednym z przyjemniejszych wizualnie trendów, naszym zdaniem, jest tworzenie różnego rodzaju przepierzeń, podziałów i zamknięć wnętrz, budowanie szklarni, organizowanie ogródków sezonowych, całoroczonych, które zapewniają prywatność, kreują atmosferę i wpisują się w rozwiązania pandemiczne. Ciekawostką jest również coraz większa digitalizacja sektora gastronomicznego. Platformy umożliwiające zamówienie jedzenia z dostawą do domu czy automaty do zamawiania nie są już nowością, ale wrażanie robią aplikacje do przekazywania napiwków, zamawiania na miejscu zamiast klasycznego menu (redukcja kontaktu z obsługą), do dokonywania rezerwacji. Pomysłów jest wiele!

Trendów, które zostaną z nami na dłużej i zmienią się w standard, co roku przybywa. Zapewnia nam to wręcz nieograniczone możliwości kreowania ciekawych propozycji gastronomicznych i aranżacyjnych wpisujących się w aktualne tendencje. Dlatego warto trzymać rękę na pulsie. Dzięki temu jesteśmy ze wszystkim na bieżąco i możemy proponować klientom rozwiązania nie tylko piękne, ale i pyszne, dając sugestie rozwoju menu, oferty, lokalu.

Katarzyna Paś, główny projektant
Piotr Wiśniewski, menedżer
Hert Studio Projektowe