Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

80 lat słynnych drażetek M&M’s®!

dodano , Redakcja AU

Z tej okazji przypominamy ich historię oraz wyjaśnienia etymologii ich nazwy, która dziś stała się marką bez której świat słodkości byłby nieco uboższy.

Znana na całym świecie marka drażetek M&M’s® obchodzi w tym roku 80 lat funkcjonowania na rynku słodyczy. Dwie literki „M” pochodzą od nazwisk ich producentów: Forresta Marsa i Bruce’a Murrie’ego. Obaj panowie to osoby związane poprzez swoje korzenie z potężnymi do dzisiaj amerykańskimi producentami słodyczy. Ojciec Forresta Marsa - Franklin to założyciel „Mars Incorporated”, ojciec Bruce’a Murrie’ego – Wiliam to z kolei czołowa postać w założonej pod koniec XIX wieku przez Miltona Hersheya’a firmie „The Hershey Company”. Początkowo drażetki produkowali obaj panowie, potem M&M’s® należały już tylko do „Mars Incorporated”, po wykupieniu od Bruce’a Murriego jego udziałów i tak jest do dnia dzisiejszego. 

 


Żołnierska inspiracja


To Forrest Mars wymyślił recepturę małych, płaskich draży czekoladowych w delikatnej, kruchej skorupce. Będąc w jednej z podróży zainspirował się widokiem żołnierzy jedzących granulki czekolady w grubej, cukrowej polewie, która zabezpieczała czekoladę przed rozpuszczeniem. Postanowił produkować podobne słodycze. W roku 1941, razem ze swoim wspólnikiem Brucem Murrie, wprowadził je do sprzedaży pod nazwą M&M’s®. Te podręczne i smaczne cukierki  otrzymywali w swoich racjach żywnościowych amerykańscy żołnierze podczas II wojny światowej. W latach 50 - tych na drażetkach pojawił się stempel z literką „m”, by odróżnić oryginał od podróbek. Od 1954 roku zaczęto także sprzedawać M&M’s® w wersji zatopionego w czekoladzie orzecha ziemnego pokrytego również cienką polewą cukrową. 

 



Brand hero


W tym samym roku (1954) do identyfikacji wizualnej wykorzystano animowane postacie reklamujące produkt. W nomenklaturze marketingowej przesiąkniętej angielszczyzną ten zabieg nazywa się „brand hero”, czyli „bohaterowie marki”. I rzeczywiście spersonifikowane drażetki, reprezentujące całą gamą charakterów stały się charakterystyczne dla wizerunku M&M’s® i są nieodzownym, zabawnym elementem tego produktu. Drażetki - ludziki występują w krótkich, obyczajowych filmach i w sezonowych reklamach na różne okoliczności. Słynny slogan reklamowy M&M’s® „Rozpuszczają się w ustach, nie w dłoniach” także wymyślono w 1954 roku. Cukierki sprzedawano najpierw w małych, cylindrycznych rurkach, potem w paczuszkach. 

 

 

 M&M’s® i pop kultura


Pop-kultura pokochała M&M’s®. Były one oficjalną przekąską podczas Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles w 1984 roku. Towarzyszyły amerykańskim astronautom w ich wyprawach kosmicznych. Wykorzystano je jako słodki gadżet przy okazji premiery filmu Stevena Spielberga „Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki” w 2008 roku. Powstały sklepy firmowe, gdzie można kupić M&M’s® w coraz to większej ilości smaków. Są to niemalże centra drażetkowe. W Las Vegas, w Londynie, w Szanghaju, w Nowym Jorku, w Berlinie. Oprócz słodyczy sprzedaje się tam maskotki i ubrania. W 2000 roku rozpoczęto produkcję M&M’s® w Polsce. W fabryce w Janaszówku, rozbudowanej w 2015 roku, produkowane są słodycze firmy „Mars”, w tym M&M’s®, które trafiają do ponad 60 krajów w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. 

 



Tekst: Katarzyna Szarek