Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

„Wedlowie. Czekoladowe imperium” , czyli historia polskiej marki do przeczytania

dodano , Redakcja AU

Wydawnictwo „Czarne” wydało pozycję „Wedlowie. Czekoladowe imperium” pióra Łukasza Garbala. Marka „Wedel” opisująca markę stanowiącą wręcz symbol dzieciństwa wielu Polaków.

Wydawnictwo „Czarne” wydało pozycję „Wedlowie. Czekoladowe imperium” pióra Łukasza Garbala. Marka „Wedel” to dla Polaków marka symbol kojarzący się z dzieciństwem, poczuciem bezpieczeństwa i pewną stałością w życiu. Ta spolonizowana niemiecka rodzina założyła cukiernię i firmę w Warszawie, bo właśnie tu przybył senior rodu Karl Wedel mając nadzieję na odniesienie sukcesu. Nie pomylił się. Sukces odniósł. Dużą wagę przywiązywał do raczkującego dopiero marketingu. Rozkwit sklepów wielkopowierzchniowych zaczynał wymuszać na drobnych przedsiębiorcach stawianie czoło konkurencji i szukać dróg dotarcia do klienta. Francuski czekoladnik Gustaw Bonnat zaczął wydawać foldery, a Karl Wedel do reklamowania swoich towarów wykorzystywał wizerunki postaci  ze świata kultury. Po Karlu, jego fabrykę przejął syn Emil, a następnie wnuk Jan. Jan Wedel już nie mówił po niemiecku. Rodzina Wedlów szybko się spolonizowała, odpowiadała im ówczesna, mocno kosmopolityczna struktura społeczeństwa polskiego, gdzie dla każdego było miejsce. Swoje chlubne karty Wedlowie mieli podczas II wojny światowej bardzo dbając o swoich pracowników. Ci ostatni otrzymywali podwyżki, mimo ciężkiego funkcjonowania firmy w realiach okupacji po to, by mogli przeżyć. Z czasem pieniądze zastąpiły   towary, których zbycie umożliwiało pracownikom utrzymanie się przy życiu. Jan Wedel nigdy nie zgodził się na współpracę z niemieckim okupantem. W 1946 roku w wyniku nacjonalizacji odebrano mu firmę. O tym i o wielu innych wątkach można  przeczytać w pozycji Łukasza Garbala, na co dzień kustosza w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, który ma na swoim koncie między innymi takie pozycje jak „Ferdydurke. Biografia powieści”, "Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie" i "Jan Józef Lipski. Biografia źródłowa". Jest laureatem nagrody Znaku i Hestii imienia księdza Józefa Tischnera, Nagrody Historycznej "Polityki" oraz Nagrody im. Jerzego Giedroycia. 

 


„Wedlowie. Czekoladowe imperium”, Wydawnictwo „Czarne”, liczba stron 504, cena okładkowa 59, 00 zł. Premiera książki 27 października 2021 roku. Polecamy!

KS