Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Raport KPMG: "The chocolate of tomorrow"

dodano , Redakcja AK, materiał promocyjny

Według raportu KPMG „The chocolate of tomorrow” globalny rynek czekolady charakteryzuje się stabilnością i w ciągu najbliższych pięciu lat będzie wzrastać w tempie 2% rocznie. Producenci działający w tym sektorze muszą się jednak przygotować na rosnące zróżnicowanie gustów konsumenckich oraz zmienność rynków kakao.

Jak wskazują wyniki raportu KPMG, rynek wyrobów czekoladowych jest jednym z wielu, na który duży wpływ ma zwiększająca się indywidualizacja zwyczajów konsumenckich. Dla podmiotów działających w branży sytuacja ta tworzy nowe możliwości, ale również stanowi wyzwanie w obliczu dużej zmienności rynków kakao. Głównym czynnikiem wzrostu sektora wyrobów czekoladowych jest popyt rynków konsumenckich Ameryki Łacińskiej, Europy Wschodniej oraz regionu Azji i Pacyfiku. Mimo iż rynki te posiadają pewne cechy wspólne, takie jak duża populacja młodych osób, rosnąca klasa średnia czy znaczący napływ kapitału, zwyczaje zakupowe konsumentów różnią się istotnie w poszczególnych krajach, co sprawia kłopoty producentom pragnącym działać w skali globalnej.

Wyniki raportu KPMG potwierdzają, że producenci wyrobów czekoladowych powinni jeszcze bardziej dostosowywać swoje linie produktów do rynków docelowych, które znacząco się różnią. Przykładowo w Meksyku, gdzie 52% populacji to osoby poniżej dwudziestego roku życia, dzieci stanowią grupę docelową dla przeważającej większości produktów czekoladowych i słodyczy (80-90%). W Rosji i Chinach zauważalny jest popyt na produkty typu premium.

– Mimo pozornego optymizmu, wielu producentów musi walczyć o swą pozycję na stale zmieniającym się rynku. Duże zróżnicowanie gustów to konsekwencja szybkiego rozwoju gospodarek w niektórych krajach oraz zwiększająca się świadomość i wymagania konsumentów. Czynnikiem decydującym o przyszłym sukcesie w branży wyrobów czekoladowych będzie zidentyfikowanie rynków o dużym prawdopodobieństwie wzrostu i zaistnienie na nich – mówi Piotr Grauer, Dyrektor w firmie doradczej KPMG.

Prezenty okolicznościowe i personalizacja produktów

Według raportu KPMG, dwa główne obszary, na których powinna skupić się uwaga producentów pragnących zwiększyć sprzedaż zarówno na rynkach wschodzących, jak i nasyconych, to wręczanie prezentów z okazji różnych świąt oraz personalizacja produktów.

– Producenci powinni niezwłocznie wykorzystać szanse związane z rynkami prezentów świątecznych. W Chinach kupowanie wyrobów cukierniczych na upominek cieszy się coraz większym powodzeniem – ponad połowa produktów czekoladowych jest sprzedawana właśnie w tym charakterze. Święta to także dobra okazja do wprowadzania na rynek sezonowych produktów czekoladowych. Jednak w Polsce ten rynek dopiero powstaje i choć dynamicznie rośnie, to dziś odpowiada zaledwie za parę procent rocznej sprzedaży produktów czekoladowych – dodaje Piotr Grauer, Dyrektor w firmie doradczej KPMG.

– Innym czynnikiem mogącym wywołać rewolucyjne zmiany w branży jest jeszcze większa personalizacja produktów. Producenci zaczynają oferować klientom możliwości dostosowywania kupowanych produktów do własnych potrzeb, począwszy od doboru składników lub opakowań bombonierek, a skończywszy na tworzeniu przez klientów własnych czekolad z wybranym nadzieniem. Personalizacja produktów może stanowić nową jakość w sektorze wyrobów cukierniczych pod warunkiem, że producenci znajdą równowagę pomiędzy kosztami a istniejącymi szansami.

Nowe trendy

Raport KPMG wskazuje również najważniejsze trendy, które mogą zaistnieć w ciągu najbliższych 20 lat. Przewiduje się, że do 2030 r. w czekoladach mlecznych będzie zmniejszać się zawartość kakao, czego przyczyną będzie duża zmienność cen tego surowca, zmuszająca producentów do zmniejszenia jego zawartości w swych produktach.

Przywiązywanie wagi do kwestii zdrowotnych oznacza z kolei, że będzie się pogłębiać tendencja do zmniejszania porcji (tabliczek) czekolady, a same składniki produktów czekoladowych będą bardziej korzystne dla zdrowia. W celu zaspokajania wyrafinowanych gustów i zwiększenia sprzedaży, producenci, poszukując nowinek marketingowych, będą oferować na rynkach rozwiniętych niecodzienne kombinacje smaków słodkich i pikantnych (np. połączenie czekolady z bekonem), a także produkty czekoladowe przyprawiane oliwą z oliwek, ziołami i kwiatami. Innym prawdopodobnym trendem jest oparcie produkcji czekolady na surowcu pochodzącym z tzw. upraw etycznych, w celu zaspokojenia potrzeb klasy konsumentów aspirujących.

 ***

KPMG jest międzynarodową siecią firm audytorsko-doradczych. Jedna z pierwszych międzynarodowych firm audytorsko-doradczych obecnych na polskim rynku od maja 1990 roku.