Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Rozwijać się mimo lockdownu - lutowy Mistrz Branży

dodano , Redakcja AU

Intuicyjne kulinaria Agnieszki Jasińskiej, kryzysowy marketing Marcina Samsela oraz słodkie trendy na 2021. A także bohaterskie kawiarnie otwarte w lockdownie oraz dużo dobrego chleba - tego rzemieślniczego prosto z 19. dzielnicy, ale też kartoflanego, naroczańskiego i czarnego rodem z Włoch.

Pomimo Walentynek i Tłustego Czwartku luty nigdy nie był czasem żniw dla branży piekarsko-cukierniczej. W tym roku okres ten zdaje się być jeszcze trudniejszy. Przedłużający się z miesiąca na miesiąc lockdown skutecznie pokrzyżował plany wielu producentów, którzy nie mogą rozwijać się tak prężnie, jakby tego chcieli. A jednak branża nie stoi w miejscu! Powstają nowe piekarnie, otwierają się pracownie cukiernicze. "Polscy cukiernicy świetnie sobie radzą i się nie poddają" - powiedziała nam wybitna osobowość polskiej sceny cukierniczej, Bożena Sikoń, która z wielką uwagą przygląda się temu jak branża sobie radzi w tych niełatwych czasach. 

Bohaterka Rozmowy Mistrza Branży, która zagościła na naszej okładce, Agnieszka Jasińska, również jest przykładem tego jak poradzić sobie w pandemii i kryzysie. Freelancerka, która do tej pory działała wyłącznie offline, prowadząc warsztaty i udzielając się na najróżniejszych kulinarnych eventach, z dnia na dzień straciła wszelkie zlecenia. Okazało się, że pustka w kalendarzu stała się przestrzenią do realizacji przedsięwzięć, które latami czekały na ich realizację. Dziś nasza rozmówczyni może pochwalić się własną książką kulinarną, w której prezentuje swoje podejście do jedzenia. Intuicja, rośliny zamiast mięsa, ale też gluten i smak tradycji, czyli nowoczesne, funkcjonalne comfort food to trend, który podyktował treść publikacji i jest odpowiedzią na potrzeby konsumentów. Wywiad z Agnieszką Jasińską znajdziecie na str. 8.

 


Agnieszka Jasińska, podobnie jak tysiące innych przedsiębiorców jest też swoim managerem i marketingowcem. Czy jednak są jakieś konkretne narzędzia do prowadzenia marketingu na czas tak nietypowy, w jakim się znaleźliśmy? O tym przekonuje Marcin Samsel, specjalista zarządzania kryzysowego i bezpieczeństwa publicznego. Najważniejsze w tym wszystkim okazuje się opanowanie emocji oraz umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji. Oprócz tego, warto też tworzyć czarne scenariusze i szukać pomocy, gdzie indziej, niż w opcjach rządowych, takich jak tarcza finansowa PFR. Gdzie konkretnie? O tym przeczytacie w rozmowie z naszym ekspertem na str. 18.

Pomocna w działaniach reklamowych i poszukiwaniu dróg rozwoju może okazać się też znajomość tego, co modne w witrynie cukierni i na półce piekarni. Nasza redakcja przewertowała wiele zdjęć na Instagramie, Facebooku i poznała opinie ekspertów oraz samych konsumentów, tworząc zestawienie aktualnych trendów. Mrożonki, matcha, owies, mleko groszkowe, cytrusy, czysta etykieta to tylko niektóre hasła, które będą rządzić w nadchodzącym sezonie. Więcej znajdziecie na str. 24.

 


O tym, że polscy przedsiębiorcy się nie poddają najlepiej świadczy istny rozkwit  biznesów czekoladowych, a także piekarni rzemieślniczych. Jednym z takich miejsc jest piekarnia Chlebowy, usytuowana na warszawskiej Woli. Biznes jest owocem spotkania dwójki pasjonatów francuskiego pieczywa, których drogi przecięły się w kuchennej restauracji. Dziś pieką chleb inspirowany tradycjami polskimi i ukraińskimi, kładąc nacisk nie tylko na wysokiej jakości wyrób produktu, ale też bliskie relacje z klientami, którym dowożą chleb pod drzwi, gdy ci przebywają na kwarantannie. Przeczytajcie całą rozmowę na str. 14.

 


W tym wydaniu znajdziecie też więcej chlebowych inspiracji - "Niezwykłe chleby" to nowy cykl, w którym Henryk Piesiewicz przedstawia wyjątkowe bochenki z różnych zakątków świata (str. . A Rafał Nowakowski w swoim materiale  przywołuje zapomniany chleb kartoflany, który właśnie na te czasy może okazać się strzałem w dziesiątkę! (str.42). 

 


Cukierniczych inspiracji także nie brakuje. W tym wydaniu rozprawiamy się z… alkoholem. Gdzie i jak go używać w nowoczesnym cukiernictwie? Na co uważać, by po procentach nie został tylko zapach zwietrzałych drożdży? I jaki alkohol najlepiej pasuje do konkretnych produktów? Na te pytania odpowiedzieli mistrzowie nowoczesnych słodkich kreacji - str. 38. 

 


Równie bohaterską postawę jak ci, którzy otwierają biznesy w czasie lock downu, prezentują przedsiębiorcy, którzy przyjmują w swoich lokalach gości stacjonarnie. Na taki krok odważyło się wiele restauracji, ale nieliczne są tu przypadki kawiarni czy lodziarni. My, solidaryzując się z akcją #otwieraMY, odwiedziliśmy nie jeden taki lokal i porozmawialiśmy z czym właściwie wiąże się uruchomienie . Czy takie postępowanie "legalne" i jak zabezpieczyć lokal, by funkcjonował sprawnie w reżimie sanitarnym. Na te pytania odpowiedzi udzieliła nam Sylwia Nikodon z rodzinnej lodziarni-cukierni Klapec, która przekonuje - "Musieliśmy myśleć o sobie, a nie czekać na pomoc, która nie nadeszła i nie nadejdzie.". Materiał o otwartych lokalach znajdziecie na str. 54.

 


Można, a nawet trzeba prowadzić marketing, wprowadzać nowe produkty, planować sezon, a także inwestować. Można, a nawet trzeba po prostu dalej żyć. I z takim nastawieniem oddajemy w Wasze ręce kolejny numer Mistrz Branży. Do boju!


ZAPRASZAMY DO INSPIRUJĄCEJ LEKTURY

Pobierz numer w PDF >

Kup bieżący numer Mistrza Branży w wersji drukowanej >

Odbierz bezpłatnie 10 kg margaryny Bielska przy zakupie 200 kg margatyny Palma, kupon promocyjny dostępny w lutowym  wydaniu Mistrza Branży str. 26