Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Elektromobilność w biznesie – czy to ma sens?

dodano , Redakcja PS

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych przyczyni się do wymiany części floty aut służbowych administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego na pojazdy elektryczne. Będzie to się działo niejako z obowiązku, bo takie wymagania stawia ustawa. Inaczej ma się sprawa w przypadku przedsiębiorców.

Tu zadziałają tylko twarde argumenty i zdrowy rozsądek. Czy biznes jest już gotowy na (r)ewolucyjne zmiany?

Samochód elektryczny jest w pewnym sensie zbiorem finansowych przeciwności. Konstrukcja takiego pojazdu jest znacznie prostsza i tańsza od wersji spalinowych, ale sama bateria powoduje, że cena elektryka znacznie przebija cenę tradycyjnych modeli. Oznacza to, ni mniej, ni więcej, że w przyszłości możemy się spodziewać spadku cen baterii, choćby z uwagi na kwestię skali i masowej produkcji. Wtedy ceny samochodów elektrycznych też ulegną znacznej obniżce. Prawdopodobnie będą nawet tańsze niż spalinowe. W przyszłości, prawdopodobnie, tak będzie. Tu i teraz jest jednak inaczej. Szukając uzasadnienia zakupu auta elektrycznego, trzeba znaleźć inne argumenty niż cena. Jednym z nich są koszty serwisu. Pojazdy elektryczne są prostsze w konstrukcji, więc również prostsze i tańsze w serwisowaniu. Nie mają wielu skomplikowanych elementów, jak choćby silnik spalinowy, jego osprzęt czy skrzynia biegów, co oznacza, że ceny przeglądów potrafią być trzy-czterokrotnie niższe. Specyficzny jest także układ hamulcowy, który dzięki odzyskiwaniu energii podczas zwalniania (hamowania) znacznie odciąża klocki i tarcze hamulcowe, a przez to przedłuża ich żywotność i redukuje wydatki związane z wymianą. Trzeba dodać, że niższe koszty eksploatacji nie rekompensują jeszcze wyższej ceny zakupu auta.


Przywileje
Nieco ulgi mają przynieść przywileje dla kierowców aut elektrycznych gwarantowane przez wspomnianą ustawę, przede wszystkim darmowe parkowanie w miejskich strefach płatnych. W Warszawie dzienne koszty postoju w strefie to nawet 30 złotych. Daje to ponad 600 zł miesięcznie, a rocznie ponad 7 tysięcy złotych. Jeśli ktoś może i potrafi z takich benefitów korzystać, to uzbierana kwota może być znacząca – przez kilka lat urośnie nawet do ponad 20 tysięcy złotych. Brak konieczności wnoszenia opłat za parkowanie to także prostsza logistyka miejska – mniej kłopotu z poszukiwaniem parkometru i oczywiście samą płatnością – to oszczędność czasu, a czas to pieniądz.

„Czas” to także możliwość korzystania z buspasów. Ustawa dopuszcza elektryki do jazdy po nich, chyba że zarządca drogi postanowi inaczej. Jak na razie w większości przypadków w całej Polsce można z nich korzystać. Jeśli chodzi o przywileje, to na razie tyle… Być może nowe możliwości pojawią się w 2019 roku z Funduszu Niskoemisyjnego
Transportu i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Czas pokaże, a czas… to pieniądz – zwłaszcza dla przedsiębiorców.



Stacje „tankowania” w każdej firmie
Najlepsza zmiana wynikająca z „elektromobilności” to sposób tankowania auta, oczywiście poza cechami przyjętymi z dobrem z inwentarza. Te drugie mają związek z charakterystyką silników elektrycznych. Moment obrotowy, inaczej niż w silnikach tradycyjnych, dostępny jest zawsze, w każdym zakresie obrotów. Co oznacza, że auta te przyspieszają szybciej, sprawniej i ciszej – po prostu lepiej i jeszcze odzyskują kilometry w trakcie hamowania. Można je także tanio „tankować” z gniazda lub półszybkiej – łatwej do instalacji – stacji ładowania. Tak, nie trzeba odwiedzać tradycyjnej stacji paliw. Wystarczy punkt ładowania pod firmą, który jednocześnie może być komercyjnie współdzielony. Komercyjnie,co oznacza, że właściciel może sprzedawać usługi ładowania samochodów elektrycznych innym kierowcom. Dodatkowy przychód w krótkim czasie może przynieść zwrot inwestycji w stację ładowania, a czas to… pieniądz, tak jak czas na samochody elektryczne. Ten czas to już pieniądz.

Na koniec trzeba dodać, że samochody elektryczne wciąż budzą ciekawość. Umiejętnie oznakowane logo lub ofertą firmy wzbudzają dobre emocje, a jednocześnie świadczą o nowoczesnym podejściu i dbałości o środowisko naturalne.