Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Co najbardziej kusi Polaków do zakupu słodyczy

dodano , Redakcja PS

Sprzedaż słodyczy na świecie ciągle rośnie, a prognozy* wskazują, że do 2022 r. może osiągnąć wartość nawet 232 mld dol. Polska jest 8. największym, światowym ich eksporterem. Uznanie dla słodyczy i przekąsek widać również na sklepowych półkach.

To chętnie wybierane przez konsumentów produkty „on the go” czyli takie, które można skonsumować od razu po wyjściu ze sklepu. Polacy sięgają po nie często tuż przy kasie, aby nagrodzić się za wysiłek włożony w zrobienie zakupów. Co jeszcze sprawia, że tak chętnie kupujemy słodycze i przekąski?

Gratisowe i ładne
Dodatki do produktów w postaci małych gratisów są zachętą przy podejmowaniu decyzji zakupowych w przypadku słodyczy i przekąsek. Tak wskazują wyniki badania, które zostało przeprowadzone na zlecenie ASM Group**. Dodatkowo, aż 20% polskich konsumentów przyznaje, że to nie jedyne kryterium, którym się kierują i bardzo często chodzi też o estetykę. Szczególnie, jeśli szukają czegoś na prezent.

Nasze badanie pokazało, jak dużymi entuzjastami oryginalnych i ładnych opakowań są kupujący. Pomimo często utartych przyzwyczajeń zakupowych, ich uwagę zwraca estetyczna etykieta produktu. Czynnik ten może decydować o zmianie nawyku zakupowego znacznie częściej niż przy nabiale i produktach mrożonych. W tym przypadku, niewielka różnica cenowa związana z atrakcyjniejszym opakowaniem jest łatwiej akceptowalna, zwłaszcza dla osób szukających słodkich prezentów dla bliskiej osoby – komentuje Urszula Stałowska-Homa, Dyrektor Zarządzająca w Gruppo Trade Service Polska Sp. z o.o., spółce należącej do ASM Group S.A.

 

Moc informacji
Wyniki badania wskazują również, że także w grupie słodyczy i przekąsek istotną rolę odgrywa „dobry” skład oraz polecenie z ramienia autorytetu. Konsumenci szukają na opakowaniach również informacji o składnikach wpływających pozytywnie na zdrowie.

Jednym z najsilniejszych czynników wpływających na zmianę nawyku zakupowego jest rekomendacja konkretnego produktu przez osobę uważaną za autorytet. Jeśli np. znany trener personalny poleci go to jest duża szansa, że znajdzie się w koszyku zakupowym, gdyż to właśnie takie informacje mają często wpływ na ostateczną decyzję zakupową - dodaje Urszula Stałowska-Homa z Gruppo Trade Service. Uważam też, że coraz więcej osób czyta i będzie czytać informacje o produkcie, szukając dla siebie najlepszego składu. Grono świadomych konsumentów słodyczy i przekąsek systematycznie rośnie.

Ukierunkowanie na cel i polską markę
Część konsumentów zmienia swoje nawyki w zależności od sytuacji, w której się obecnie znajduje. Istotną rolę odgrywa tu cel i priorytet np. potrzeba spożycia większej ilości kalorii spowodowana wysiłkiem fizycznym. Wtedy, decyzja zakupowa w przypadku słodyczy i przekąsek dopasowana jest do okoliczności.


Wyniki przeprowadzonego przez nas badania pokazały, że szczególnym zainteresowaniem cieszą się polskie produkty. Badani zapytani o to, które marki należą do firm z polskim kapitałem mają jednak kłopot z odpowiedzią. Co ciekawe, spora część konsumentów kupuje słodycze i przekąski pod wpływem impulsu, a zachęca ich do tego egzotyczny lub nowy smak – opowiada Urszula Stałowska-Homa.


*Raport PKO BP (12.2017r.) Branża słodyczy: Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie.
**Jakościowe badanie „Z perspektywy klienta” zostało wykonane w kwietniu 2018 r. na zlecenie ASM Group S.A. przez Rubikom Strategic Thinking. Przeprowadzono je w sklepach o różnej wielkości w Katowicach, Łodzi i Warszawie. Wzięło w nim udział 60 rozmówców. Podczas badania było również obserwowanych 300 osób robiących zakupy. Pytania ankiety dotyczyły m.in. nawyków konsumenckich i zwyczajów zakupowych Polaków.