Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Ciasto na święta - z cukierni czy domowe?

dodano , Redakcja PS

Święta Bożego Narodzenia w Polsce stoją pod znakiem nie tylko karpia i barszczu, ale także świątecznych wypieków. Chociaż tradycja przygotowywania ich w domu jest nadal bardzo silna, co czwarty Polak sięga również po gotowe produkty np. z rzemieślniczych cukierni.

Każdego roku, zanim w święta zjednoczymy się przy rodzinnym stole, czekają nas obowiązki związane ze sprzątaniem, zakupem prezentów oraz przygotowaniem kolacji wigilijnej i dań na dwa dni świąt. Jak wykazał sondaż CBOS z grudnia 2015 roku, niemal 97 proc. z nas przygotowuje potrawy świąteczne własnoręcznie, a 84 proc. samodzielnie piecze świąteczne ciasta. Tylko niespełna 23 proc. Polaków planuje w tym szczególnym czasie zakup słodkości z cukierni. Według raportu Panelu Gospodarstw Domowych GfK przez 12 miesięcy 2016 roku polskie cukiernie sprzedały łącznie 203 tony produktów z kategorii ciast. Średnia na rodzinę wyniosła więc ok. 15 kg. Skąd takie przywiązanie do własnoręcznego pieczenia?

Zdaniem specjalistów, którzy przeprowadzili w tym roku badanie opinii publicznej na zlecenie marki Delecta, Polacy po prostu lubią piec w domu i to nie tylko od święta. 21 proc. z nas przygotowuje słodkości raz w tygodniu lub częściej, 35 proc. dwa–trzy razy w miesiącu, a 19 proc. osób raz w miesiącu. 22 proc. piecze rzadziej, a tylko 3 proc. zupełnie stroni od tego typu aktywności. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest co najmniej kilka. Zdaniem aż 89 proc. badanych własnoręczne pieczenie ciast wprowadza rodzinną atmosferę do domu, według 88 proc. łączy również pokolenia, a 86 proc. twierdzi, że może w ten sposób wyrazić  uczucia, które żywi do domowników. Jeżeli Polacy już decydują się na zakup świątecznych wypieków, stawiają przede wszystkim na najwyższą jakość składników oraz tradycyjne receptury. Najchętniej wybierane są: sernik – 82 proc., makowiec – 64 proc., stefanka – 19 proc., kolorowe pierniki – 18 proc, piernik – 14 proc. oraz keks – 9 proc. (dane z raportu marki MOSSO z 2013 roku).