Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Wirtualny doradca w ZUS

dodano , Redakcja AK

Już 14 czerwca rusza Platforma Usług Elektronicznych ZUS. Nowy portal informacyjny umożliwi m.in. dostęp do konta ubezpieczonego, składanie dokumentów drogą elektroniczną, Centrum Obsługi Telefonicznej oraz System Kierowania Ruchem połączony z multimedialnymi ekranami informacyjnymi we wszystkich placówkach ZUS.

Jeżeli masz profil zaufany ePUAP

Każda osoba, która posiada kwalifikowany certyfikat lub profil zaufany ePUAP, będzie mogła automatycznie otworzyć swój profil w PUE, zyskując dostęp do danych zgromadzonych na indywidualnym koncie w ZUS czy wypełnić dowolny wniosek. Przyjazny kreator uzupełni w formularzu dane klienta, a także przekaże wniosek do ZUS. Jeśli klient będzie sobie tego życzył, również odpowiedź otrzyma w formie elektronicznej jako przesyłkę za potwierdzeniem odbioru. Aby moc wysyłać i odbierać wnioski, pisma i inne dokumenty, trzeba mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP - wystarczy złożyć wniosek o taki profil na epuap.gov.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS (na przykład przy okazji uwierzytelniania profilu PUE).

Jeżeli nie jesteś zarejestrowany w ePUAP

Klienci, którzy do tej pory nie korzystali z ePUAP i nie posiadają kwalifikowanego certyfikatu, muszą zarejestrować się na portalu pue.zus.pl. Podczas rejestracji otrzymają login i wybiorą  hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskuje się dostęp, będą jeszcze musieli potwierdzić swoją tożsamość (w dowolnej jednostce ZUS) i dopiero wtedy profil PUE zostanie aktywowany.

Na portalu pue.zus.pl można skorzystać z usług Wirtualnego Doradcy, który odpowie na pytania z zakresu systemu ubezpieczeń społecznych, ZUS i samej PUE. Po rejestracji na pue.zus.pl i uwierzytelnieniu profilu PUE każdy użytkownik będzie mógł m.in.:

-   sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS,

-   śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e-mail lub SMS,

-   rezerwować wizyty w jednostce ZUS.

Istotny jest fakt, że profil PUE można personalizować zgodnie ze swoimi indywidualnymi potrzebami. Dla każdej grupy klientów przygotowano bowiem specjalny panel ułatwiający załatwienie specyficznych dla nich spraw.

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) jest współfinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

autor: Justyna Gul