Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

System informatyczny w sklepie firmowym

dodano , csb system, materiał promocyjny

Sprzedaż przez sieć własnych sklepów firmowych to główny kanał dystrybucji wielu piekarni i cukierni w Polsce. Taki model wiąże się jednak z koniecznością zapewnienia łatwego i szybkiego dostępu do bieżących danych dla każdego sklepu.

Najczęściej stosowane rozwiązania składają się z wielu niepowiązanych ze sobą elementów, co w praktyce okazuje się być niesatysfakcjonującym, często niestabilnym, uciążliwym w administrowaniu i serwisowaniu mechanizmem zarządzania i kontroli.

Liczne interfejsy powodują w praktyce rozbieżności podczas sprzedaży. Dla detalisty z własnymi sklepami firmowymi zakłócenia w procesach IT oznaczają często spadek obrotów. Wówczas właściciel albo zarząd stoją przed strategiczną decyzją dotyczącą modernizowania funkcjonalności oprogramowania lub wymiany na system, który można prosto, szybko i bezpiecznie zintegrować z systemami kasowymi w sklepach firmowych.

Główne cele integracji sklepów firmowych w jednym systemie IT:

  • szybka i zgodna z zamówieniami wysyłka produktów do sklepów firmowych,
  • sprawna i bezbłędna obsługa klientów,
  • aktualne stany magazynowe w sklepach firmowych,
  • integracja całej sieci w jednym centralnie zarządzanym środowisku IT,
  • podłączenie oprogramowania ERP do systemów kasowych,
  • optymalizacja rozdziału nadwyżek i niedoborów produkcyjnych,
  • obsługa „pozakasowych” funkcji systemu ERP (przyjmowanie zamówień dla centrali i dostawców zewnętrznych, inwentaryzacje, rozliczenie dostaw, rozliczenie zwrotów, rozliczenie opakowań zwrotnych etc.).


Metody integracji sklepów firmowych w Systemie CSB

Online
Rozwiązania bazujące na bieżącej komunikacji (online) stosowane są najczęściej przy niezbyt rozproszonej infrastrukturze sklepów firmowych. Kolejnym czynnikiem decydującym o takim wariancie rozwiązania są kasy fiskalne funkcjonujące w sklepach. Przy starszych modelach nie można zrealizować bardziej zaawansowanych funkcjonalności; konieczna jest ich wymiana. W takim przypadku można wykorzystać rozwiązanie POS (komputer kasowy) CSB-System, które w trybie online wykonuje wszystkie niezbędne funkcje kasowe i dodatkowo gwarantuje pełny dostęp do pozostałych funkcjonalności centralnego systemu ERP – oczywiście w ramach zakresu uprawnień określonych dla użytkownika.
Uzupełnieniem klasycznego rozwiązania integracji online jest wykorzystanie platformy mobilnej rejestracji danych – M-ERP. W takim przypadku mobilne terminale sprawnie i szybko wspierają te „pozakasowe” funkcje systemu ERP (np. przyjmowanie zamówień, inwentaryzacje, kontrola jakości, przyjmowanie towaru etc.). Można wówczas zintegrować dostępny w sklepie model kasy fiskalnej na poziomie dwukierunkowej wymiany danych (raporty sprzedaży).
Zaznaczyć należy, że technologia mobilna może być z powodzeniem wykorzystana również na platformie internetowej, wówczas obsługa procesów biznesowych sklepu firmowego odbywać się może z poziomu znanych, ogólnie dostępnych przeglądarek internetowych.



Offline
Wariant integracji offline wykorzystywany jest w przypadku rozproszonej struktury sklepów firmowych oraz w tych doposażonych w nowoczesne systemy kasowo-wagowe. Systemy te, zasilane w dane bazowe z Systemu CSB (baza artykułów, cenniki etc.), mogą w pełnym zakresie realizować również bardziej złożone funkcje gospodarki magazynowo-towarowej.

Dla zapewnienia dostępności wszystkich danych w centrali stosuje się elastyczne mechanizmy elektronicznej wymiany danych – EDI. Duża elastyczność tego typu rozwiązań dopuszcza z technicznego punktu widzenia wszelkie rozwiązania kasowo-wagowe niezależnie od producentów.

Online/offline
W trybie online/offline realizowane są projekty integracji sklepów firmowych w sytuacji, gdy mamy do czynienia z rozproszoną strukturą handlową, a stopień zaawansowania technologicznego zainstalowanych kas fiskalnych (systemów kasowo-wagowych) nie pozawala na pełną integrację komunikacji i wymiany danych.
Wymiana kas na nowoczesne systemy POS jest w skali firmy z wieloma sklepami firmowymi znaczącą inwestycją, dlatego należy znaleźć kompromis między idealnym stanem a brakiem kontroli w sklepach. Propozycją, która zdaje egzamin w praktyce, jest rozwiązanie polegające na wykorzystaniu połączenia terminalowego, zdalnego lub technologii mobilnej dla wszystkich „pozakasowych” funkcji Systemu CSB oraz komunikacji na żądanie z systemem kasowym.

CSB-System dla POS – szybkość, bezpieczeństwo, elastyczność
W swojej ofercie CSB-System posiada również aplikacje przeznaczone do szybkiej obsługi procesu sprzedaży w sklepie firmowym. Rozwiązanie pracujące zarówno w trybie online, jak i offline, jest także przystosowane do obsługi ekranów dotykowych. Co więcej, aplikacja pozwala na podłączenie szuflady, wagi czy skanera, zwiększając efektywność pracy i kontrolę. Dowolnie definiowany panel użytkownika umożliwia dostosowanie aplikacji do trybu i sposobu pracy sprzedawców czy struktury asortymentu. Aplikacja pozwala na zarządzanie drugim ekranem POS, na którym klient stojący przy ladzie sklepowej otrzymuje podgląd własnego zamówienie lub ogląda materiały promocyjne, marketingowe piekarni, cukierni. Zwiększa to interaktywność sprzedaży i podnosi prestiż firmy w oczach klienta.

Rozwiązanie kasowe korzysta bezpośrednio z danych (m.in. asortyment, ceny) zapisanych w centralnej bazie CSB-System, dzięki czemu zarządzanie siecią sklepów firmowych staje się prostsze i mniej czasochłonne, zyskujemy możliwość szybkiej reakcji, eliminujemy programowanie każdego POS-a z osobna, unikamy błędów i pomyłek.
Komunikacja pomiędzy systemem kasowym POS w sklepie a centralnym systemem CSB odbywa się według precyzyjnie określonej struktury. Wszystkie dane bazowe (asortyment, cenniki, promocje) są zdefiniowane centralnie i stanowią tzw. master dla POS-ów. System umożliwia definiowanie danych bazowych w zależności od lokalizacji.

Zadania komunikacyjne mogą zostać podzielone na dwie grupy: wykonywane ręcznie (np. ceny, PLU) i automatycznie (np. dane sprzedaży paragonów, stany magazynowe etc.). Dostęp do bieżących stanów magazynowych w sklepie firmowym i ich centralne monitorowanie pozwala na szybką reakcję i lepsze modelowanie sprzedaży. Wszystkie dane są wielkowymiarowo analizowane; wyniki analizy pozwalają lepiej zarządzać danym sklepem firmowym, planować sprzedaż oraz wychodzić naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom klientów.

Adam Steć