To, w jaki sposób podchodzimy do reklamacji składanej przez klienta, decyduje, czy na niej stracimy, czy zarobimy, a także czy klient w przyszłości do nas wróci, dlatego reklamacja, to najlepszy prezent, jaki możemy od niego dostać.
Podobne artykuły
Prowadząc sklep i obsługując klientów, każdy ma prawo popełniać błędy, ważne jest, aby wyciągać z nich wnioski. Podobne sytuacje, pojawiające się w przyszłości, mogą doprowadzić do spadku jakości obsługi klientów, a co za tym idzie do ich utraty. Reklamacje zwykle stanowią trudne i emocjonalne sytuacje dla sprzedawcy. Nic w tym dziwnego, skoro sprzedawca, oferując produkt klientowi, wierzy w jego jakość oraz wartości związane z jego konsumpcją.
Reklamacja – jak to ugryźć?
Reklamację należy traktować w kilku różnych aspektach. Przede wszystkim może być ona uzasadniona lub nie, co oznacza, że utrata jakości produktu może wynikać z jego nieprawidłowego użytkowania, przechowywania. Gdy położymy ciastko z kremem w zamkniętym samochodzie na słońcu, krem się rozpłynie, a zawarta w nim śmietana zepsuje. Gdy położymy chleb na stole, nie blokując dostępu powietrza, wówczas szybko się zeschnie, utraci chrupkość i świeżość. Gdy reklamacja jest uzasadniona, powinniśmy przyjmować ją za każdym razem. Czy przyjąć ją, gdy nie jest uzasadniona? To zależy od tego, jaka jest reklamacja i jak często składa ją ten klient. Czasami lepiej nie ryzykować i przyjąć ją od osoby, która regularnie robi zakupy w sklepie, niż odrzucić, ryzykując tym samym utratę zaufania konsumenta do oferowanych produktów.
Reklamacja – porażka czy sukces?
Pamiętajmy, że poza reklamacją klient mógł obrać inną metodę rozwiązania problemu. Jedną z nich jest zachowanie w tajemnicy zaistniałej sytuacji i robienie przyszłych zakupów w zupełnie innym miejscu. Zupełnie odwrotne zachowanie to wyrażenie swojego niezadowolenia publicznie, co w czasach social media i szybkiego dostępu do informacji może okazać się kosztowne. Łatwo wyciągnąć wniosek, że reklamacja jest więc najlepszym możliwym rozwiązaniem. To stwierdzenie może być zaskakujące, jednak trzeba pamiętać, że reklamacja to pewnego rodzaju sukces, ponieważ klienci z reguły ich nie zgłaszają. Zamiast tego rozmawiają ze znajomymi o produkcie i marce w negatywnym kontekście. Według statystyk, niezadowolony klient opowiada o swoich złych doświadczeniach około dziesięciu znajomym. W momencie gdy klient zdecyduje się na złożenie reklamacji, możesz śmiało stwierdzić, że to twój dobry dzień. Na tym etapie należy jednak ostrożnie podchodzić do sytuacji, aby nie nadwyrężyć zaufania klienta i rozwiązać ją w sposób satysfakcjonujący dla obu stron.
Co zrobić, aby klient dzielił się z nami swoją opinią?
Zanim klient zacznie dzielić się swoją opinią, upewnij się, że podchodzisz do jego zdania we właściwy sposób. Jeśli do tej
pory denerwowałeś się zgłaszaniem uwag i niezadowoleniem swoich klien-Wzorowy schemat przyjmowania reklamacji
tów, spójrz na reklamację jako formę zwrócenia uwagi na elementy do poprawy. Reklamacje pozwalają na uzyskanie informacji zwrotnej z rynku, na podstawie której można szybko i tanio wprowadzić niezbędne korekty samego produktu i sposobu jego sprzedaży. Klient, składając reklamację, otwiera się przed sprzedawcą, dlatego należy zadbać, aby nie odczuwał strachu, wstydu ani dyskomfortu z tym związanego. Warto zadbać o dobrą relację opartą na zaufaniu, tym bardziej że informacja zwrotna od klienta pomaga nam udoskonalać firmę.
Czy potrafisz przyjąć reklamację od klienta?
Przyjmując reklamację, warto zaprojektować odpowiedni schemat, jednakowy w każdym sklepie i czytelny dla każdego sprzedawcy. Znacznie usprawni to proces jej rozpatrywania i jasno określi zasady postępowania w podobnych sytuacjach.
Wzorowy schemat przyjmowania reklamacji
Krok 1 – Podziękuj– klient, składając reklamację, zwykle ma pewne obawy. Może martwić się, że zostanie źle potraktowany, a reklamacja odrzucona. Z pewnością nie spodziewa się usłyszeć podziękowania, co miło go zaskoczy i pozwoli poczuć się docenionym.
Krok 2 – Zdobądź informacje i przeanalizuj sytuację – każde wydarzenie ma związek przyczynowo-skutkowy, dana sytuacja nie zdarzyła się przez przypadek. Zwykle łatwo zauważyć, czy przyczyna leży po stronie sprzedawcy i wynika z błędu producenta, czy po stronie klienta i wynika na przykład ze złego przechowywania produktu.
Krok 3 – Przeproś, ale tylko jeśli masz za co
– jeśli wina leży po stronie producenta, powinieneś przeprosić za zaistniałą sytuację i dowiedzieć się, czego w zamian oczekuje klient. Być może nie oczekuje niczego poza słowem „przepraszam”, które nic nie kosztuje. Wówczas nawet wymiana produktu na nowy nie zaspokoi jego oczekiwań, jeśli wcześniej o nie zapytamy. Nie przepraszaj, jeśli wina leży po stronie klienta. Spokojnie wytłumacz, dlaczego doszło do takiej sytuacji, i daj wskazówki, co można zrobić, aby unikać podobnych sytuacji w przyszłości. Wówczas decyzja, czy mimo wszystko wymienić produkt na nowy lub w inny sposób nagrodzić klienta za otwartość i rozmowę, należy do ciebie.
Krok 4 – Upewnij się, że klient jest zadowolony – reklamacja powinna zakończyć się zadowoleniem obu stron, co oznacza, że musisz dopilnować, aby klient opuścił sklep w dobrym nastroju, usatysfakcjonowany z przebiegu sprawy. To ważne, by nie stracić jego zaufania i sprzedawać mu produkty w przyszłości. Warto przeprowadzić szybką kalkulację w myślach, zastanowić się, czy korzystniej jest odmówić przy-jęcia reklamacji i wypuścić klienta z rąk, czy zaspokoić jego potrzeby i liczyć na dalsze zyski wynikające z jego zakupów.
Krok 5 – Wyeliminuj ryzyko ponownego błędu – gdy wina leży po stronie firmy, podejmij stosowne środki oraz zadbaj o to, aby minimalizować ryzyko popełnienia ponownie tych samych błędów. Wielokrotne popełnienie tych samych błędów spowoduje, że przyszłe reklamacje staną się nieskuteczne, a klienci zamiast je zgłaszać, zaczną robić zakupy w innym sklepie.
Michał Rusek, www.MarketingFanpage.pl