Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Gastrosilesia wyznacza nowe trendy

dodano , Redakcja PS

Te organizowane na Śląsku co 2 lata targi to jedno z najważniejszych spotkań, na które przyjeżdżają specjaliści z branży HoReCa z Polski i zagranicy. To tutaj można nie tylko zobaczyć, co piszczy w świecie nowych technologii w gastronomii przemysłowej, ale również wziąć udział w pokazach kulinarnych czy prelekcjach.

„Nowe kierunki w gastronomii” – takie było hasło przewodnie tegorocznej edycji Targów Technologii Przetwórstwa Spożywczego Gastrosilesia, które odbyły się 13-14 września w Chorzowie. Ich organizator, firma Weindich, od lat przygotowuje to wydarzenie i dba, żeby wpisywało się ono w gorące trendy branży. Tak było i tym razem, na Śląsku gościli liczni eksperci i specjaliści, wyznaczający standardy i kierunki w gastronomii.


Targi tym razem odwiedziło blisko 3000 gości, było wśród nich aż 100 wystawców. Wszyscy oni mieli szansę wziąć udział w 10 inspirujących prelekcjach, co też się stało, biorąc pod uwagę fakt, że sale konferencyjne wypełnione były po brzegi. Nie zabrakło także pokazów kulinarnych prowadzonych przez mistrzów kuchni oraz konkursu dla szkół gastronomicznych – Kulinarnego Pucharu Śląska, który i tym razem wzbudził wielkie emocje zarówno wśród startujących drużyn, jak i obserwatorów ich zmagań.



Nowości i trendy w branży HoReCa
Każda edycja Gastrosiliesii to doskonała okazja, by zapoznać się, a przede wszystkim przetestować najnowsze technologie i rozwiązania dla obiektów restauracyjno-hotelowych, gastronomii przemysłowej oraz branży spożywczej. W tym roku można było między innymi zobaczyć w akcji urządzenia do produkcji convenience food. Natomiast na stoisku Weindich niepodzielnie panował robot firmy Mistubishi Electronics, który samodzielnie przygotowywał kolorowe drinki. Była to wyjątkowo niecodzienna atrakcja.


Nie można zapominać oczywiście o specjalistycznych prelekcjach. Tym razem w programie znalazły się m.in. zagadnienia dotyczące roli mediów społecznościowych i ich wpływu na gastronomię czy trendy kulinarne, znaczenia tytułu czeladnika i mistrza jako tytułów potwierdzających kwalifikacje zawodowe czy poruszające kwestie czysto biznesowe, jak wykład Piotra Rogowskiego i Pawła Gruby: „Restauracja to opłacalny biznes! Jak w prosty sposób zwiększyć obroty jednocześnie dbając o koszty”.



Pokazy mistrzów
Podczas finału III Kulinarnego Pucharu Śląska dla szkół gastronomicznych można było przyglądać się rywalizacji młodych adeptów tej sztuki z Nakła Śląskiego, Rybnika, Tychów, Wodzisławia Śląskiego, Warszawy i Żywca. W trakcie 3-godzinnych zmagań mieli oni szansę pochwalić się daniami przygotowanymi wg autorskich receptur, które zostały ocenione przez profesjonalne jury. A zasiadały w nim prawdziwe tuzy świata kulinarnego m.in.: Kurt Scheller, Thierry Ayel, Marcin Budynek, Jerzy Czapla, Szymon Szlendak czy Tomasz Czypionka. Zwyciężyła drużyna z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Rybniku reprezentowana przez Beatę Kuźnik i Marusza Jasińskiego. Na kolejnych miejscach uplasowały się ekipy z Zespołu Szkół nr 7 w Tychach i Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Nakle Śląskim.
Podczas konkursu stworzono również okazję, by poobserwować mistrzów. Jako pierwszy swoje umiejętności zaprezentował gość specjalny – Kurt Scheller.

 

Tego samego dnia można było podziwiać także kunszt Thierry’ego Ayel, który przedstawił pokaz francuskich deserów. Na zakończenie swoimi zdolnościami barmańskimi pochwalił się Jerzy Czapla.
Drugiego dnia targów mieliśmy szanse przyjrzeć się m.in. pokazowi kuchni japońskiej prowadzonemu przez Tomasza Czypionkę oraz nowoczesnej kuchni śląskiej w interpretacji Wiesława Ambrosa i Sebastiana Humskiego.



Coś dla duszy, trochę gimnastyki umysłowej i coś na ząb!
Ścianki ze zdjęciami chodników kopalni Guido w Zabrzu, front familoka z zabytkowej dzielnicy Katowic – Nikiszowca, wraz z charakterystyczną dla tej zabudowy czerwoną ławeczką oraz osoby w strojach regionalnych i górniczych stanowiły doskonałą scenerię do dla oryginalnych zdjęć. Zlot food trucków, konkurs Gastrowiedza z kilkudziesięcioma nagrodami do rozdania dopełniły tego wydarzenia, podczas którego zadbano o atrakcje nie tylko dla specjalistów z branży, ale także jej entuzjastów i zwiedzających.

Patroni honorowi i medialni
Na zakończenie warto podkreślić, że Gastrosilesia to wydarzenie niekomercyjne, bowiem cały dochód przeznaczony jest na organizację targów. W tym roku patronat honorowy nad wydarzeniem sprawowali m.in.: Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach, Urząd miasta i prezydent Chorzowa, Polska Akademia Gastronomiczna, Śląski Cech Gastronomii, Cech Producentów Żywności w Katowicach, Fundusz Górnośląski, Stowarzyszenie Kucharzy Euro-Toques Polska, Stowarzyszenie Kelnerów Polskich. Patronaty medialne: Food service, Papaja.pl, Gastrona, TVS, Silesia Smakuje, Polskie Drogi Gastronomii.