Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Sprzedaż pieczywa w wielkim mieście

dodano , Redakcja PS

Każdy inwestor pragnie, aby otwierane przez niego sklepy przynosiły mu przez długi czas jak największe korzyści i zyski. Jak zatem wybrać dobrą lokalizację w mieście, z uwzględnieniem centrum handlowego? Co zrobić w przypadku, gdy lokalizacja sklepu nie sprawdziła się i taki sklep przynosi straty? Przedstawiamy kilka porad.

Najważniejszą sprawą przy pla­nowaniu inwestycji jest dobra lokalizacja. Warto zorganizować audyt miejsca ze specjalistą z branży, aby poznać otoczenie punktu oraz jego potencjał. Dobrym wyborem w mieście są lokalizacje usytuowane przy ciągach handlowych, na nowych osiedlach miesz­kaniowych, popularne targowiska czy miejsca o intensywnym ruchu komu­nikacyjnym. W takich punktach mamy stały i gwarantowany przepływ poten­cjalnych klientów.
Lokalizacja to dopiero połowa sukcesu. Na drugą połowę składają się jakość do­brze dobranego asortymentu oraz dobrze przemyślana i zorganizowana promocja.

 

Idealny lokal w mieście
Jeżeli zdecydowałeś się uruchomić punkt w mieście, warto wiedzieć, że nie bez znaczenia jest wielkość lokalu. Może ona wynosić od 25 m2 do nawet 60 m2 (i wię­cej) z zapleczem. To w zupełności wystar­cza, aby zorganizować sklep ze sprzedażą pieczywa, ciastek i kawy. Na takiej po­wierzchni można z powodzeniem prowa­dzić handel, eksponować wyroby, a także stworzyć miejsce spotkań dla klientów.

Ponadto trzeba zadbać o właściwą re­klamę. Często zdarza się, że mieszkańcy danej okolicy nawet nie wiedzą o tym, że w pobliżu został otwarty sklep z bo­gatą ofertą pieczywa i jego wypiekiem na miejscu. O Twoim punkcie powin­ni dowiedzieć się okoliczni mieszkańcy. Zorganizuj akcję promocyjną i wyróżnij się dzięki intrygującej witrynie, stronie internetowej oraz kolorystyce miejsca. Przyciągaj spojrzenia przechodniów i ja­dących kierowców. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że w tym sklepie jest dobre i świeże pieczywo, a jego jakość zaspo­koi gust nawet najbardziej wybrednego konsumenta.
Jeżeli chcesz skutecznie rywalizować z konku­rencją, Twój sklep powinien kojarzyć się ku­pującym z dużym asortymentem produktów, czystością w sklepie, kompetentną obsługą i miłym zapachem świeżego pieczywa. Aby skutecznie konkurować ze sklepami ogólno­spożywczymi czy marketami, należy zapro­ponować wysoką jakość produktów, ciekawy asortyment i komfort zakupów. Spełnienie i pilnowanie tych standardów w dużej mierze pozwala wyprzedzić konkurencję oraz spra­wia, że klient z przyjemnością będzie odwie­dzał Twój sklep. Zapamięta, że jest to miejsce czyste i przyjemne, w którym warto kupować pieczywo. Z tych powodów będzie chętnie wracał do Ciebie na zakupy.

   
 

Lokalizacja sklepów w dużym mieście:
• w centrach handlowych,
przy ważnych przystankach komunikacyjnych,
przy dworcach PKP i PKS,
przy linii metra,
na nowych osiedlach zamkniętych,
w okolicach centrów biznesowych, ośrodków szkolnych, urzędów i banków,
na popularnych deptakach,
w miejscach przyciągających turystów lub mieszkańców.

Coraz popularniejsze stają się też mobilne punkty sprzedaży, ale obecnie ograniczają się one do ruchliwych skrzyżowań i parkin­gów przy centrach handlowych.

 

 

Centrum handlowe – rozpoznanie
Dobra lokalizacja sklepu z ofertą pieczywa i ciast w centrum handlowym jest na wagę złota. Znajomość zasad ruchu klientów w takim miejscu to wiedza, która pozwala sterować sprzedażą w przyszłości i pomóc w wyborze dobrej lokalizacji.
Miejsce to najważniejszy czynnik decydu­jący o powodzeniu sklepu firmowego pie­karni w centrum handlowym. Wiele zależy od wystroju i komunikacji w galerii, sche­matu korytarzy i przyzwyczajeń klientów. Po uwzględnieniu powyższych czynników wybór miejsca może okazać się bardzo trudny. Dlatego, żeby wybrać dobrą loka­lizację, należy się kierować czterema pod­stawowymi kryteriami: sąsiedztwem, pię­trem, dostępnością wizualną witryny sklepu i komunikacją przechodniów w galerii.
W takim miejscu istotną rolę odgrywa są­siedztwo marketu spożywczego. Jeżeli będzie on postrzegany przez klientów jako bardziej ekskluzywny, to podniesie prestiż całej galerii, a więc i Ty możesz spodziewać się klientów z bardziej zasobnymi portfelami. Natomiast market postrzegany jako tańszy przyciąga mniej zamożnych klientów do galerii handlo­wych, przez co ekskluzywna piekarnia czy cukiernia mają mniejsze szanse powodzenia.

Ważnymi czynnikami przy wyborze lokalu w centrum handlowym są wielkość gale­rii i ulokowane w niej sklepy. Bez wątpie­nia na właściwy wybór punktu ma wpływ plan architektoniczny galerii. Warto zwrócić uwagę na liczbę pięter i schemat korytarzy. Im wyższy poziom, tym trudniej będzie do­trzeć klientowi do Twojej piekarni. Kłopoty mogą zacząć się już od pierwszego piętra, stąd większość centrów handlowych ogra­nicza się do dwóch poziomów.

   
 

Co zrobić, gdy lokalizacja się nie sprawdziła?
Mniej lub bardziej odpowiednie miejsca pod punkty sprzedaży zależą od dynamiki rozwoju miasta. Wystarczy, że powstanie centrum handlowe, którego szersza oferta skumuluje uwagę klientów. Nowe możliwości rozwoju biznesu pojawiają się równie szybko, jak szybko kurczy się potencjał dotychczasowych „pewniaków”. Nierzadko zdarza się tak, że dane miejsce z dnia na dzień traci na znaczeniu lub stopniowo zmienia się jego charakter. Już z tego względu funkcjonowanie sklepów w dużych miastach wiąże się z elastycznością działania i gotowością na zmiany. Zmiany niekoniecznie oznaczają rezygnację z danej lokalizacji – czasem wystarczy zmienić wnętrze i profil sprzedaży.

Na rynku działają firmy specjalizu­jące się w projektowaniu wnętrz sklepów, które już na etapie plano­wania oferują uniwersalne meble i urządzenia. Uniwersalność tych rozwiązań pozwala zamienić sklep z pieczywem i lodami w atrakcyjną kawiarnię z deserami lodowymi przy dużo niższych nakładach, niż gdybyśmy chcieli na nowo wypo­sażyć lokal. W wypadku aranżacji wnętrza, które z czasem może zmienić oblicze, warto współpraco­wać z firmą mającą doświadczenie i wiedzę w tym zakresie.

 

 

Układ korytarzy ma z kolei związek z ru­chem klientów. Dobrze zaprojektowa­ną galerię charakteryzuje uproszczona przestrzeń, a jej konstrukcja wymusza ruch „dookoła” – tak, żeby klient mógł/musiał przejść wszystkie korytarze. Gdy nie ma uliczek skręcających, wtedy klienci chodzą po galerii „w kółko” – od schodów do schodów. W ten sposób odwiedzają­cy przechodzą obok wszystkich sklepów w centrum handlowym i łatwiej przewi­dzieć, gdzie będzie ich najwięcej.

Należy wystrzegać się tzw. ślepych korytarzy. Takie miejsca są rzadziej odwiedzane przez kupujących, przez co wymagają szczególne­go zwrócenia uwagi, np. poprzez grę kolo­rów czy zastosowanie specjalnego światła.
Ruch klientów z reguły odpowiada szlako­wi, jaki wytyczyli architekci galerii. Jego odnalezienie nie jest jednak łatwe. Wła­sna ocena szlaku może okazać się fałszy­wa, ponieważ istnieje ryzyko, że będziesz poruszać się inaczej niż grupa klientów. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku, gdy centrum handlowe zostało rozbudo­wane o nową część. U klientów bardzo długo działa tzw. przyzwyczajenie szla­ku, co oznacza, że po rozbudowaniu ga­lerii nowa część nie od razu zdobywa ich zaufanie. Dlatego lepiej wybierać punkty w starszej części centrum handlowego.

Ryzykownym rozwiązaniem okazują się miejsca przy wejściu do galerii handlowej. Mimo że przechodzi tam każdy klient, nie są to lokalizacje pożądane. Ludzie, wcho­dząc do galerii, są rozpędzeni i zwalnia­ją kroku dopiero po 20-30 metrach, czyli w okolicach drugiego, trzeciego sklepu. Nie dotyczy to jednak wszystkich punktów. Sil­ny brand poradzi sobie w każdym miejscu, zarówno przy wejściu, jak i na końcu ko­rytarza, gdzie inne punkty giną. Dobrym przykładem jest McDonald’s, który często wybiera takie lokalizacje, właśnie przy wej­ściach do centrów handlowych.

Ciekawym rozwiązaniem zdają się również miejsca przy wejściach na parking. Lokale usytuowane w ich pobliżu są atrakcyjniej­sze z tego powodu, że przechodzi tamtędy więcej ludzi. Gdy galeria dzieli się na starszą i nową część, parking najczęściej znajduje się po stronie starszej, gdzie działa wspo­mniane wcześniej przyzwyczajenie szlaku.

Liczy się wnętrze
Po wyborze lokalizacji sklepu należy za­stanowić się nad jego wnętrzem. Zapro­jektowanie wystroju ściśle wiąże się z ofe­rowanymi produktami i nie może polegać na przypadku. Dlatego warto korzystać z usług firmy, która realizuje kompleksową ofertę dla planujących otwarcie sklepu z pie­czywem w mieście lub centrum handlowym. To oznacza również przeprowadzenie audytu oceniającego wybrane miejsce i doradztwo w zakresie oferowanego asortymentu. Ale to temat na zupełnie inny artykuł.

Michał Paździor, ERGA studio projektowe
e-mail: m.pazdzior[małpa]ergapolska.pl