Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Lodowe inspiracje 2012

dodano , Redakcja AK, materiał promocyjny

Mimo że spożycie lodów w Polsce systematycznie rośnie, to mało który ekspert wierzy, że lody szybko skończą z sezonowością. Chyba że zmieni się podejście do promocji lodów, a przede wszystkim podejście polskich konsumentów do zachodnich trendów.

     
 

Artukuł pochodzi z kwietniowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 

 

Polski rynek lodów rośnie w siłę. Według prognoz w ciągu najbliższych 3 lat osiągnie poziom sprzedaży o wartości 2 mld złotych. Nie zmienia to jednak faktu, że spożycie lodów w Polsce w porównaniu z Niemcami czy Włochami wypada skromnie. Kiedy przeciętny Polak zjada 4,2 l lodów rocznie, to nasz zachodni sąsiad czy mieszkaniec Półwyspu Apenińskiego pochłania prawie dwa razy więcej, a Skandynawowie aż trzy razy więcej.

U nas sezon lodziarski trwa średnio 6 miesięcy w roku i jest mocno uzależniony od pogody i słońca. Znawcy polskich upodobań twierdzą, że przekształcenie lodów w produkt całoroczny jest procesem długotrwałym i na razie skazanym na niepowodzenie. Producenci muszą wciąż uświadamiać i podkreślać konsumentom zalety lodów, a mianowicie zawartość lekkostrawnego białka pochodzącego z serwatki, witamin, naturalnych składników oraz niskokalorycznych w porównaniu ze słodyczami i przekąskami. Dla przykładu 3 kulki lodów owocowych to 90 kcal, natomiast jagodzianka to 285 kcal.

Upodobania lodowe Polaków

Polacy mają jasno określone i - nie bałbym się określenia - zawężone upodobania do lodów.  U 70% konsumentów decydującym czynnikiem skłaniającym do zakupu lodów jest kwestia smaku, a dopiero u 46% konsumentów przekonanie, że lody danej marki są dobre jakościowo i bezpieczne dla zdrowia. Według TNS OBOP 38% populacji Polaków lubi lody śmietankowe, 16% – lody waniliowe, 14% –  lody o smaku czekoladowym, a 10% –  lody truskawkowe. Marzeniem dorosłych konsumentów jest powrót do smaków dzieciństwa, kiedy w lodach można było wyczuć nutę prawdziwej śmietanki, laski wanilii czy kawałki świeżych owoców i bakalii.

Rodacy spożywają głównie lody familijne (52,3% rynku polskiego), lody impulsowe (41%), ciasta, rolady i desery lodowe (6,4%), lody do zamrożenia (3%).

Innowacja w różnych odsłonach

Żeby zwrócić uwagę przeciętnego Kowalskiego, producenci nie mogą unikać innowacyjnych rozwiązań, oczywiście po uprzednim badaniu rynku. Zrobić to można w bardzo prosty sposób, podpatrując działania konkurentów, którzy dobrze radzą sobie na rynku.

Algida, która jest niewątpliwym liderem rynku lodów w Polsce (właściciel znanych marek: Magnum, Carte d’Or, Cornetto, Big Milk, Viennetto), oferuje swoje najbardziej popularne smaki lodów impulsowych (Magnum) w opakowaniach multipack. W ofercie są 4 warianty lodów z prawdziwą czekoladą: Classic, Almond, White i Double Chocolate.  Desery Carte d’Or kuszą konsumentów tradycyjnymi smakami pochodzącymi z najlepszych surowców: wanilią z Madagaskaru i czekoladą z Belgii.

Z oferty Nestle Ice Cream najlepiej sprzedają się rożki Kit Kat, Lion i Princessa. Powracają produkty marki Movenpick, np. rożki o smaku śmietankowo-truskawkowym z sosem truskawkowym, kawałkami truskawek i płatkami białej czekolady. Stworzono ciekawy wariant lodów Cortina Orange, czyli lody waniliowe z koktajlem pomarańczowym oblane czekoladą i posypane płatkami ryżowymi.

Koral stworzył limitowaną edycję loda biało-czerwonego o smaku truskawkowo-cytrynowym, oblanym białą polewą ze strzelającym cukrem. Stworzono kolejny produkt nawiązujący do mistrzostw Europy w piłce nożnej – lody Kibica, które są w kolorach współorganizatorów turnieju, Polski i Ukrainy: biało-czerwone to lody śmietankowe z sorbetem truskawkowym, a żółto-niebieskie to lody cytrynowe o smaku gumy balonowej.



Z kolei Zielona Budka postawiła na nowości smakowe. W tym roku będzie to: Wata Cukrowa, Pinacolada, Szarlotka, Muucia Krówka, Jabłko Mint, Ice Twins. 

Grycan, Zielona Budka, Algida i Haagen-Dazs zdecydowali się na rozwój sieci lodziarnio-kawiarni we franszyzie, co może ułatwić zerwanie z sezonowością lodów. Ponadto takie punkty sprzedaży zazwyczaj oferują klientom ogromny wybór smaków lodowych deserów.

Jogurtowy boom

W tym roku branża lodziarska przeżyje prawdziwy boom jogurtowy w postaci mrożonych jogurtów smakowych. Ten rodzaj deseru jest szczególnie poszukiwany przez młodych konsumentów, którzy zwracają uwagę na jak najmniejszą ilość kalorii, ale za to na jak największą ilość smaków i wartości odżywczych.

Najbardziej popularne smaki mrożonych jogurtów to nuty: waniliowe, truskawkowe, czekoladowe, jagodowe, kokosowe, malinowe, bananowe, tiramisu i o smaku owoców leśnych.  Natomiast najpopularniejsze dodatki do jogurtów to: owoce sezonowe, gruszki, ananas, arbuz, maliny, brzoskwinie, winogrona, owoce kandyzowane, müsli, posypki czekoladowe, kokosowe, granola, draże czekoladowe, orzechy laskowe, orzech włoskie, orzechy nerkowca, melon, mango, kiwi, żurawina, marshmallows (rodzaj pianek wytwarzanych z cukru (syropu kukurydzianego), żelatyny i wody).

Koktajl wiecznie młody

Kolejnym strzałem w dziesiątkę są koktajle na bazie jogurtu, mleka, maślanki, kefiru, soku, lodów czy napojów gazowanych. Oprócz koktajli owocowych popularność zdobywają koktajle przygotowane w granitorach – mleczne, kawowo-mleczne, czekoladowe, migdałowe, tropikalne, egzotyczne i w innych smakach. Takie koktajlowe sklepy (smoothie shopy) cieszą się popularnością w Europie Zachodniej, USA czy Australii. Konsumenci mogą  komponować koktajle, sami dobierając składniki pod względem ich wartości odżywczych i upodobań smakowych. Na lato polecane są propozycje smakowe: shake owocowy z dodatkiem lodów straciatella, koktajl z kiwi i ananasa z nutką mięty czy koktajl truskawkowo-arbuzowy, orzeźwiający drink mohito czy kremowa propozycja pina colada.  

 

Na progu sezonu lodziarskiego w Polsce i na świecie jedyną radą dla producentów lodów  działających na skalę przemysłową i rzemieślniczą jest inwestowanie w jakość i innowacyjność. Nie bez znaczenia jest sprzyjająca słoneczna pogoda. To jest recepta na sukces i wzrost sprzedaży lodów. Zatem słonecznego i długiego lata!  

 

autor: Michał Kociszewski

 

***

Podpatrzone w Rimini

Styl i trendy w branży lodziarskiej jak co roku wyznaczają Włosi na Targach SIGEP w Rimini. Co według Włochów będzie na topie w 2012 r.?

1. Lody impulsowe w rozmaitych formach jako szansa dla rzemieślników na zwiększenie sprzedaży.
2. Czysta etykieta, czyli informowanie konsumentów o naturalnych surowcach i ich wartościach odżywczych.
3. Naturalne kolory – wykorzystujemy inwencję producentów pod hasłem „Lubimy barwy, a nie barwniki”, wykorzystujemy to, co daje natura.
4. Bio i Eko, czyli oferujemy produkty bio i technologie przyjazne środowisku.
5. Mrożony jogurt może przyciągną konsumentów dbających o zdrowie i linię.
6. Mrożona kawa jako integralna część oferty produktowej w lodziarni i w cukierni.
7. Połączenie tradycji z nowoczesnością to trend dla producentów maszyn i witryn.
8. Energooszczędne, wielofunkcyjne i wydajne maszyny i urządzenia to szansa dla rzemiosła.
9. Moda na lody włoskie soft szansą dla rzemiosła.

Przemysł kontra rzemiosło lodziarskie

Rynek lodów w Polsce dzieli się na dwa obszary działania: przemysłowy i rzemieślniczy. Mamy kilku graczy międzynarodowych, takich jak Unilever i Nestle, którzy są zainteresowani umacnianiem swojej  pozycji w Polsce i z pewnością będą chcieli wykorzystać sytuację rynkową na swoją korzyść. 
Podział rynku lodowego w Polsce w 2010 r.: Algida (Unilever) Banino (36%), Koral Nowy Sącz (21%), Nestle Ice Cream Namysłów (10%), Grycan Majdan (7,5%), pozostali producenci (21,5%): Kilargo Chechło, Zielona Budka Mielec, Ice Mastry Kęty, Anita Działoszyn, WSG Kościan, Nordis Chłodnie Polskie Zielona Góra, Wytwórnia Lodów „Jaś” Koszalin oraz wielu innych lokalnych producentów.      
Szereg rodzinnych producentów lodów może nie sprostać konkurencji i ich właściciele mogą podjąć decyzję o sprzedaży biznesu. Przejęciem mogą być zainteresowane również fundusze inwestycyjne. W lutym bieżącego roku w Portalu Spożywczym pojawiły się spekulacje o sprzedaży Korala. Czy drugi producent w kraju stanie się łakomym kąskiem dla Unilevera i Nestle Ice Cream? Wartość sprzedaży lodów w 2010 r. wyniosła 1,13 mld zł.  

Najdziwniejsze smaki lodów świata

Wenezuela – lody o smaku viagry
Szkocja – lody o smaku potrawy z owczych podrobów (haggis)
Tokio – lody z koniną,
Kalifornia – lody czosnkowe
Szwecja – lody z lukrecją
Tajwan – krewetka z ananasem
Monachium – lody o smaku piwa
Stara Nicea (Francja) – lody lawendowe
Turcja – lody o smaku lisich jąder
Włochy – lody o smaku papryki, parmezanu czy wina, jako przystawki lub dodatki do ryb, mięs i surowej szynki robią furorę w restauracjach.
Lody o smaku oliwy znakomicie pasują do małż, a lody tymiankowe są podawane razem z carpaccio z wołowiny. Lody parmezanowe  z dodatkiem czerwonego pieprzu są doskonałym dodatkiem do szynki parmezańskiej.
Mistrz Gege Mangano z restauracji w Apulii we Włoszech zaproponował swoim gościom lody o intensywnym smaku czosnkowym z dodatkiem oliwek. Na degustację lodów bekonowych zaprosiła swoich klientów lodziarnia w stanie Delaware w USA.