Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Nowe nauczanie zawodu

dodano , Redakcja AK, materiał promocyjny

31 marca i 1 kwietnia w Mrągowie odbyła się konferencja pt. „O stanie edukacji w branży piekarsko-cukierniczej”, zorganizowana w ramach Projektu Doskonalenie "Chlebem Powszednim" Nauczyciela Zawodu. Pomysłodawcy spotkali się z nauczycielami zawodu i ekspertami, żeby wypracować nowy program praktyk, które ruszą już 17 kwietnia.

Czytelnicy portalu "Mistrz Branży" doskonale wiedzą, że ideą Projektu Doskonalenie "Chlebem Powszednim" Nauczyciela Zawodu jest wypracowanie nowego podejścia do nauczania praktycznego w branży piekarsko-cukierniczej w ścisłej współpracy z przedsiębiorcami i szkołami zawodowymi. Dlatego do Mrągowa przyjechali zarówno przedsiębiorcy, nauczyciele oraz eksperci. Nie zabrakło oczywiście jednego z głównych pomysłodawców Projektu, Mirosława Łęczyckiego.

Projekt jako szansa na podnoszenie kwalifikacji nauczycieli

Po przywitaniu przez Mirosława Łęczyckiego, przedsiębiorcy i pomysłodawcy Projektu, i przybliżeniu celów Projektu przez Agnieszkę Sulewską przyszedł czas na wystąpienia ekspertów. Mirosław Rynduch, ekspert z doświadczeniem w projektach realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, przedstawił szanse, bariery i efekty, jakie dają nauczycielkom i nauczycielom praktyki w przedsiębiorstwach gastronomicznych. Przekazał cenne wskazówki dotyczące organizowania praktyk oraz doboru opiekunów w takich projektach. Wspólnie z Martą Dorobą, ekspertką dydaktyczną, przygotował przewodniki realizacji praktyk, które stanowią wytyczne dla uczestniczek i uczestników oraz dla opiekunów dotyczące przygotowania się do praktyki wraz ze wskazówkami postępowania w trakcie ich trwania.

Marta Doroba, omawiając główne problemy kształcenia zawodowego w Polsce, wskazała konieczny kierunek zmian dla kształcenia zawodowego. Podkreśliła, że bez aktywnego współdziałania szkół, organizacji branżowych, stowarzyszeń pracodawców nigdy nie dojdzie do przełamania impasu. Taka współpraca, po pierwsze, poprawi stan i jakość kształcenia zawodowego w zakresie tworzenia sieci zakładów pracy, w których uczennice i uczniowie będą odbywać kształcenie praktyczne. Po drugie, zapewni szkołom wsparcie materialne, jak np. wyposażenie bazy dydaktycznej, w tym w nowe środki dydaktyczne i materiały oraz nowoczesny sprzęt. Zwróciła też uwagę na konieczność podnoszenia profesjonalnych kompetencji nauczycielek i nauczycieli szkół zawodowych.

Potrzeby przedsiębiorców i nauczycieli

Drugą część konferencji rozpoczął Marcin Jagałła, ekspert piekarnictwa, który skupił się na stanie i szansach rozwoju sektora piekarskiego. Podczas wystąpienia przedstawił on aktualną sytuację w branży oraz omówił przyczyny braku odpowiednio wykształconych młodych pracownic i pracowników. Andrzej Rytelewski, ekspert cukiernictwa z wieloletnim doświadczeniem, wyczerpująco omówił oczekiwania zakładów z tej branży wobec absolwentek i absolwentów szkół zawodowych. Podkreślił, że przedsiębiorcy potrzebują osób z odpowiednim przygotowaniem praktycznym, a nie tylko wiedzę teoretyczną o działaniu przedsiębiorstwa. Podkreślał na każdym kroku, że zmiany technologiczne zachodzą w tak szybkim tempie, że niezbędne jest ciągłe aktualizowanie wiedzy, szczególnie przez nauczycielki i nauczycieli. I temu zapotrzebowaniu przedsiębiorców wychodzi naprzeciw projekt Doskonalenie „Chlebem Powszednim” Nauczyciela Zawodu, którego głównym celem jest podniesienie umiejętności profesjonalnych 260 osób kształcących we wcześniej wymienionych zawodach.

Po wysłuchaniu wystąpień ekspertów przedsiębiorcy z branży piekarsko-cukierniczej przedstawili swoje oczekiwania co do poziomu wiedzy i umiejętności praktycznych pracowników. Natomiast przedstawicielki i przedstawiciele szkół, w odpowiedzi na rosnące oczekiwania pracodawców, przedstawili, w jaki sposób przygotowują uczniów do podjęcia pierwszej pracy, a także jakie są ich potrzeby, żeby ich nauczanie przynosiło efekty. 
Po przerwie Uczestniczki i Uczestnicy przedstawili rekomendacje dotyczące programu praktyk. Każda uwaga została zapisana. I tak z poczuciem wypełnionego obowiązku wszyscy spotkali się na uroczystej kolacji.

Wypracowanie programu praktyk

Kolejnego dnia program praktyk został dopracowany i zatwierdzony ostatecznie. Ostatnie wystąpienie należało do Edyty Borys, wykonawczyni ewaluacji Projektu. Przedstawiła ona opinie uczestniczek i uczestników, które zgromadziła podczas ewaluacji innych projektów. Wynikało z nich, że nauczycielki i nauczyciele ciągle chcą podnosić swoje kompetencje i mają wielką potrzebę doskonalenia swoich umiejętności. Z tego powodu Projekt Doskonalenie „Chlebem Powszednim” Nauczyciela Zawodu jest strzałem w dziesiątkę.

Dwudniowa Konferencja zakończyła się uroczystym obiadem, podczas którego uczestniczki i uczestnicy wymienili się swoimi poglądami na temat Projektu.

 ***

Przypomnijmy: w projekcie weźmie udział 260 nauczycieli i nauczycielek oraz instruktorów i instruktorek kształcących w zawodzie kucharz i pokrewnych oraz technik technologii żywności i pokrewnych z całej Polski. W czasie 10-dniowych praktyk w przedsiębiorstwie piekarsko-cukierniczym będą oni rozwijali swoje umiejętności zawodowe i udoskonalą swój warsztat pracy, aby ich uczniowie osiągali tytuły mistrza cukiernictwa i piekarnictwa.

Ponieważ nasza redakcja od samego początku sekunduje projektowi Mirosława Łęczyckiego i Krzysztofa Szulborskiego, będziemy się przyglądać i relacjonować naszym Czytelnikom, jak rozwija się program i co daje nauczycielom.