Mistrz Branży - interaktywny portal dla piekarzy, cukierników, lodziarzy.

Składniki pod lupą: na co zwracają uwagę konsumenci robiąc zakupy

dodano , Redakcja AS

Konsumenci na całym świecie coraz bardziej dbają o swoją dietę. Tendencje takie daje się wyraźnie zauważyć w supermarketach. Już ponad połowa Europejczyków (53%) i aż 64% populacji Stanów Zjednoczonych przed dokonaniem zakupu bacznie przygląda się etykietom produktów żywnościowych i napojów.

Jeszcze większą ostrożność pod tym względem wykazują mieszkańcy Azji i Ameryki Południowej. Aż 84% populacji krajów azjatyckich i 75% mieszkańców Ameryki Południowej zwraca uwagę na skład kupowanych produktów. Takie właśnie wnioski sformułowano w oparciu o badania konsumenckie przeprowadzone niedawno przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej TNS na zlecenie Grupy GNT – największego na świecie producenta Żywności Barwiącej. Ankieta objęła ponad 5.000 respondentów z 10 różnych krajów Europy, Azji i obu Ameryk. Pytania dotyczyły m.in. nawyków żywieniowych i preferencji zakupowych.

Badania wyraźnie pokazują, iż czynnikiem decydującym o zakupie artykułów żywnościowych i napojów jest ‘naturalność’ składników. Aż 68% ogółu konsumentów stwierdziło, iż chętniej wybiera w supermarkecie zdrowszą opcję produktową. Co więcej, podejmując decyzję o zakupie kupujący kierują się czytelnością i łatwością zrozumienia komunikatu podanego na etykiecie. W przypadku 67% ogółu konsumentów, niezależnie od szerokości geograficznej, wybór danego artykułu spożywczego czy napoju zależy od klarowności informacji o składnikach i ewentualnych dodatkach. Kupujący oczekują krótkich wykazów składników, które będą dla nich zrozumiałe i rozpoznawalne. Dotyczy to aż 73% respondentów w Polsce.

Jak konsumenci podejmują decyzję o zakupie

Przyglądając się w sklepie etykiecie konsumenci nie analizują poszczególnych składników. Jeżeli informacje na etykiecie są nadmiernie rozbudowane i trudne do zrozumienia, kupujący uciekają się do metody selekcji poprzez eliminację, tzn. „skanują” etykietę pod kątem konkretnych, niepożądanych przez nich składników. Jeżeli stwierdzą ich obecność, rezygnują z zakupu, odkładając produkt z powrotem na półkę.

Konsumenci zwracają przy tym szczególną uwagę na składniki barwiące. Dla prawie dwóch trzecich (60%) kupujących na całym świecie, brak sztucznych barwników jest czynnikiem decydującym o dokonaniu zakupu. Aż 63% badanych w Polsce zgadza się z takim stwierdzeniem. “Badania pokazują jednoznacznie, że na znaczeniu zyskuje ‘naturalność’ składników i to niezależnie od szerokości geograficznej. Wielu producentów żywności już dzisiaj wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, decydując się np. na stosowanie tzw. Żywności Barwiącej, czyli naturalnych koncentratów o właściwościach barwiących, produkowanych wyłącznie z surowców pochodzenia naturalnego, co jest wyraźnie wskazane na etykiecie. Wygląda na to, że w nadchodzących latach tendencja ta przybierać będzie na sile”, stwierdza Dr. Hendrik Hoeck, dyrektor zarządzający Grupy GNT. GNT zaopatruje ponad 1200 firm z całego świata w Żywność Barwiącą pozyskiwaną wyłącznie z owoców, warzyw i innych roślin jadalnych.

Przyjemność czy przykry obowiązek? Nasz stosunek do zakupów

W ramach badania przeanalizowano także stosunek konsumentów do zakupu żywności. Otrzymane wyniki pokazują, że odgrywają one ważną rolę dla większości respondentów. Aż 63% z nich nie spieszy się i najpierw dokonuje wnikliwego przeglądu dostępnego asortymentu produktów, uważnie przyglądając się przy tym wszelkim nowościom. Dopiero potem podejmowana jest decyzja o zakupie. Ponadto aż 47% ogółu konsumentów twierdzi, że kupowanie żywności sprawia im przyjemność i przegląda sklepowe półki niezależnie od tego, czy akurat jest potrzeba zapełnienia lodówki. Dla nich wizyta w supermarkecie nie jest przykrym obowiązkiem, lecz okazją do sprawienia przyjemności sobie i rodzinie. Zaledwie jedna czwarta ogółu konsumentów robi zakupy żywnościowe pospiesznie, nabywając zawsze te same produkty.

“Rosnące zainteresowanie zdrową żywnością i zbilansowaną dietą przekłada się na zachowania zakupowe. Konsumenci nie wybierają już bez zastanowienia, lecz uważnie przyglądają się nowym, lepszym i przede wszystkim zdrowszym alternatywom. Otwiera to nowe możliwości przed producentami żywności i napojów, chcącymi wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu na zdrowe i naturalne produkty”, dodaje Dr. Hendrik Hoeck.

Więcej informacji na temat badań znaleźć można na www.gnt-group.com

Infografika: Konsumenci na całym świecie postrzegają krytyczną ocenę etykiety jako integralny element dokonywania zakupów żywnościowych.

O badaniu

Grupa GNT powierzyła Ośrodkowi Badania Opinii Publicznej TNS przeprowadzenie na skalę globalną obszernych badań konsumenckich z wykorzystaniem metody dwuetapowej. Sondażem objęto aż 5.000 respondentów, których pytano m.in. o nawyki żywieniowe i preferencje zakupowe. Dzięki temu GNT może dzisiaj przedstawić jedyne w swoim rodzaju spostrzeżenia na temat zmieniających się potrzeb konsumentów i coraz wyraźniej zarysowującemu się zwrotowi ku produktom żywnościowym i napojom zawierającym jedynie naturalne składniki. Informacje te są niezwykle cenne dla producentów żywności, którzy pragną opracowywać i oferować produkty spełniające potrzeby konsumentów z myślą o przyszłości. Badania jakościowe, przeprowadzone na pierwszym etapie z wykorzystaniem platformy on-line, objęły 175 konsumentów z siedmiu różnych krajów Europy, Azji i obu Ameryk. Ta wstępna analiza posłużyła następnie jako baza do analizy ilościowej stanowiącej drugi etap badań. Do celów tej analizy, w grudniu 2014 roku przepytano aż 5000 osób w wieku od 18 do 70 lat, mieszkańców różnych krajów świata, tj. Brazylii, Chin, Francji, Niemiec, Indonezji, Polski, Hiszpanii, Tajlandii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. 

GNT Polska Customer Service Sp. z o.o.