Etykietą promocyjną możemy nazwać każdą etykietę, która swoim przekazem, hasłowo i w sposób widoczny informuje o wartości dodanej do produktu, wspierając jego sprzedaż.
Podobne artykuły
Branża spożywcza coraz chętniej sięga po samoprzylepne etykiety, aby skuteczniej sprzedawać produkty z krótką datą ważności, np. „30% więcej w tej samej cenie”, „kup 2 jogurty w cenie 1”, czy przy wielopakach, np. „5+1 gratis”. Przy produktach spożywczych dużą rolę odgrywają składniki, dlatego często to jeden z nich jest eksponowany, np. „100% soku bez cukru”, „100% kakao”, „duże kawałki owoców”. Wiele osób czyta etykietę pod kątem zawartości dietetycznej, więc ich uwagę przykuwają konkretne hasła, jak: „tylko 2 kalorie”, „bez konserwantów”. Duże sieci handlowe regularnie wspierają sprzedaż produktów promocyjnych, umieszczając je w swoich gazetkach i podkreślając atrakcyjną cenę, która wcale nie musi być niższa od stale obowiązującej.
Oprócz klasycznych, samoprzylepnych etykiet promocyjnych coraz częściej spotkać można etykiety typu peel off (odklej – przyklej), booklet (etykieta książeczka) oraz etykiety zdrapki. Każda z nich ma swój charakterystyczny sposób na skuteczną promocję. Etykiety peel off są często używane do przeprowadzania różnego rodzaju konkursów, loterii itp. Na etykiecie nabywca produktu ma podany regulamin promocji, nagrody ewentualnie hasło SMS. Etykiety booklet są używane wtedy, gdy 3 strony nie wystarczą, aby umieścić wszystkie ważne informacje. Są one stosowane np. przy sprzedaży przypraw, koncentratów spożywczych, marynat itp., gdzie konsument na etykiecie może znaleźć wiele przepisów kulinarnych, z użyciem tej konkretnej przyprawy lub produktu. Typowym zastosowaniem etykiet zdrapek są loterie i konkursy. Pod warstwą ścieralnej farby znajdują kody SMS lub znaki graficzne, które angażują konsumenta, dając mu możliwość wygrania nagrody. Przy produktach dedykowanych dla dzieci można spotkać całe serie naklejek, tatuaży lub kolorowanek ukrytych w etykiecie peel off lub booklet. Dzieci preferują soczki, czekoladki lub inne smakołyki, które kojarzą im się z późniejszą zabawą.
Memo labels to nowość wśród etykiet promocyjnych. Drukowane na papierze z bardzo słabym klejem, a następnie naklejane na gazety, czasopisma lub książki. Treść etykiety przysłania artykuł w prasie, dlatego wymaga interakcji ze strony konsumenta, zmusza do odklejenia, a tym samym do poświęcenia chwili uwagi na przekaz w niej zawarty.
Bez względu na to, jaki rodzaj etykiety promocyjnej wybierzemy i zastosujemy do naszego produktu, należy pamiętać, aby była czytelna, widoczna i wzmacniała efektywność dokonywanych wyborów. n
Ewa Brzostek-Ciarcińska, marketing manager w firmie KDS